tisdag 27 augusti 2024

Falun dag 2

 

Började morgonen med en god hotellfrukost…( de hade Gustafskorv också!)
Jag bor på ett så mysigt litet hotell med en lugn miljö ,så fint här! 
Promenerade upp till Skogskyrkogården och mina föräldrars grav och fixade lite . 
Snacka om tur med vädret också! 
 
Ingången till kyrkogården…

På väg ner mot stan igen, så ser jag min skola långt där borta med ett torn som sticker upp.
Hälsade på Selma Lagerlöf som har bott här i trakterna…
Den gamla brandstationen som numera kallas Spruthuset.
Jag gick vidare till ”min” kyrka…
Så fint att komma in där med allt det dala-blå …


Tände ljus för mina föräldrar…
Sen var det dags för en spännande date med bloggkompisen Paula https://paulaz.se/  !!! Så himla trevligt att ses irl, och visst känns det som att träffa en gammal kompis, vi känner ju varandra en del från våra bloggar!   Tack snälla Paula för att du mitt i flytten hade tid att träffa mej! 
Sen var det dags att promenera till nästa date…
Vilken vacker dag det blev, och full med möten!
Vid Slussvaktarn var det dags att träffa min gamla barndomskamrat , som jag nog inte sett på 15 år, det blev ett så fint  möte! 
Sist men inte minst gick jag hem till min bror med fru som bor på 9:nde våningen med en fantastisk utsikt

Vilken dag jag har haft, med en massa trevliga möten , och Falun visade sig från sin bästa sida med ett ljuvligt väder! 
Avslutade dagen med god sushi på hotellrummet, och uppfylld av alla möten idag! 

12 kommentarer:

BP sa...

WOW!!! Så himla kul!
Och jag är så glad att du och Paula träffades. Som du säger, du har ju "hängt hos henne" i många år. Det syns att ni trivs med varandra.
Det är också himla kul att "walk Memory Lane" med dig. För även om du och Paula promenerar i samma stad, så finns det då inget som är en upprepning. Era stadsvandringar skiljer sig åt. Det uppskattas av en som åker snålskjuts på era bloggar.
Och hotellfrukosten - jo tack! Jag brukar inte äta frukost, men om man bjuds på det på hotell är det en helt annan sak;-)
Fortsätt och njut av ditt soliga besök i Falun!

Äventyret framtiden sa...

Tack för din härliga dag och så roligt att se dig och Paula tillsammans. Det dalablå i "din" kyrka är så vackert så det nästan gör ont..
Jag njuter med dig, tack Susjos så här långt!
God fortsättning!
Kram

LillaSyster sa...

Fina Paula, så trevligt!
Mycket blått i kyrkan- snyggt. Kan tro att du somnade gott efter en härlig dag. Brandstationen är så vacker. Ha en fin onsdag =)

Znogge sa...

Vilken bra dag det blev och så många trevliga möten. Kul med en bloggträff men också att träffa släkt och en gammall barndomsvän. Fint att få tittat till graven också.
Hotellfrukost är bland det bästa som finns och då går jag all in!
Önskar en fin onsdag!
Kram

Carita Liljendahl sa...

Tack för att jag fick vara med på resan! Fint spruthus, fina miljöer överlag, och små mysiga hotell är verkligen att föredra framom stora komplex.

Ditte sa...

Vilken fin dag! Och så fina möten! Så roligt att se dig och Paula tillsammans. Verkligen en lyckad resa och fint att "komma tillbaka" kan jag tänka mig. Falun har jag bara flyktigt besökt så roligt att få se mer. Paula har ju tagit mig med på en del vandringar men roligt att se mer. Kram!

Paula sa...

Hej min fina vän! Så roligt att ses, nästa gång kanske vi kan göra någon trevlig utflykt tillsammans! Jag tycker du verkligen hunnit med mycket på bara ett par dagar! Hoppas sushin också smakade, ser jättegott ut. Hälsar hon med huvudet i flyttkartonger ett par dagar till...Varm kram!

Geddfish ♥ sa...

Så trevlig resa som du har gjort till din barndoms bygd. Härligt att göra en resa på egen hand och gå minnenas väg. Dessutom nya möten!
Mitt närmaste möte med Falun var Falu koppargruva, som Sigge och jag klev ner i på en guidad tur 2002.
Kram!

Guldkryckan sa...

Väldigt fina vyer där, stort tack för att du delar det med oss....vackert.
Frukosten där, oj oj oj va gott det såg ut, hade passat mig ypperligt.

Ha nu en fin kväll.

femfemman sa...

Man hin̈ner mycket på en dag. Alltid kul att träffa gamla vänner. Och fina trevliga bloggvänner är ju SÅ kul att träffa. Ha en tortsatt fin nostalgitripp. Kram

Anna i Portugal sa...

Vilken fin dag! Så kul att träffa Paula och kyrkan är verkligen jättefin! God avslutning där på hotellrummet.

Hanneles bokparadis sa...

Trevligt träffa bloggvänner i verkliga livet.