torsdag 8 augusti 2024

Surströmming i Stenhamra

Ikväll var jag bjuden på surströmming hos min kollega som bor i Stenhamra, såklart tackade jag inte nej! Bubbel och snacks ute en kort stund innan regnet kom...
Sen var det dags för de goda surströmmingsfileerna, och en bild på min kollegas ljuva blombukett kom också med, förutom att hon gillar surströmming så har hon också gröna fingrar!

..och hon vet att jag gillar Leffe! 
Tunnbröd, mandelpotatis, lök, surströmming och lite gräddfil....kan det bli godare? Som vi njöt! Hennes man delade dock inte middagen med oss! Vilken kväll vi fick, och som vi pratade...höll på att missa sista bussen hem innan nattbussen skulle ta vid! Smidigt att åka hela vägen hem med buss 176 till Frösunda, en timme tar det , fantastiskt att komma dörr till dörr från Solna ut till Mälaröarna på detta vis! Tack kära M för en fin kväll med denna delikatess och att få träffa dig!







 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken trevlig kväll det blev och så otroligt smidigt att kunna åka kollektivt från dörr till dörr. Dock är surströmming absolut inget för mig men om man tycker det är gott förstår jag att det blev uppskattat.

Önskar en fin fredag nu!

Kram

Znogge

LillaSyster sa...

Jag säger som Znogge- surströmming är inget för mig - men tillbehören är supergoda!
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

har i min ungdom varit på tre surströmmingsfester, ätit tre... med tillbehör, mjölk enligt tradition, men ok om det inte blir flera fester 🙂

Anna i Portugal sa...

Härligt att du fick din surströmming i år också! Fast jag låter bli :)

femfemman sa...

Så trevligt att bara prata och prata med en god vän. Maten däremot, den belackare jag mej. Har smakat en gång. Vidrigt! Men det är min smak det . Ha en fin dag! Kram

Äventyret framtiden sa...

Det är längesen jag åt surströmming men ner slank den, alla gånger. Så fint ni hade det tillsammans och härligt när busstrafiken fungerar så bra att du mera eller mindre kunde ta dig från dörr till dörr.
Ha en fin fredag!

Kram

Guldkryckan sa...

Längesedan jag åt surströmming nu, får väl försöka hitta en burk i nån butik, de går åt snabbt i dessa tider tyvärr.
Grattis till en fin måltid i fint sällskap.
Ha nu en fin eftermiddag. :)

BP sa...

Dregel, dregel! Med det inlägget inspirerade du mig att klicka hem en burk Röda Ulven med hela strömmingar. Sedan så såg jag att den lokala ICA hade bunkrat med både filéer och hela strömmingar. Så då köpte jag en burk till. Fiskarna är ju redan "ruttna", så de håller ju hur länge som helst:-)

Ditte sa...

Förstår att det blev en lyckad kväll. Dels med surströmming som du verkligen gillar och dels härlig samvaro med en kollega och vän. Perfekt! Och toppen med bussen hela vägen hem.
Kram från Narvik.