fredag 9 augusti 2024

Fem en fredag


 Svårt igår att föra över bilderna till bloggen, idag gick det bättre när jag gjorde ett litet collage!

I natt har jag haft ont i magen, kände redan igår att det var något, symtomen tyder på gallstensanfall? Det har jag aldrig haft förut. Nu är jag lite öm i magen fortfarande, men har fått sova på förmiddagen.

Elisamatildas "fem en fredag" har idag temat : "Bara mer och mer".

1. Vad har du svårt för att äta med måtta?

Här blir det samma svar som Elisamatilda: snacks , med en förkärlek till chips...suck!

2. Vad säger du ofta som du vill sluta med?

Av någon anledning säger jag "vettu" ofta...!

3. Vilken ovana har du tagit bort som har varit svårt?

Så svårt var det inte, men slutade röka helt när jag blev gravid, det är ju nu 34 år sedan ;-)

4. Vilket ställe återvänder du till bara för att du alltid gått dit?

Vår lokala Hemköp är det lätt att slinka in på och köpa nåt som fattas, nära och bra.

5. Vad hoppas du för alltid fortsätter?

Den fina relationen med nära och kära!




13 kommentarer:

LillaSyster sa...

Gallsten låter inget vidare. Gillar också chips, köpte en påse idag då jag var och handlade. Vi har också en liten lokal butik 1,5km bort- guldvärt när man behöver komplettera med något och bra öppettider har den. Nu fortsätta att titta på bordtennisen.

Hanneles bokparadis sa...

har kännt liknande smärta för hundra år sedan... försvann.
Köper 30 grams påse ostbågar, sparar hälften...
Byter affärer ofta, medlem lite här och var.
Knasigt om man inte skulle önska fortsatta relationer...

Äventyret framtiden sa...

Det sista är det viktigaste, nära och kära-relationen, sen må jorden gå under...
Hoppas att du slipper flera besvär med ev. gallstensproblem..
Det låter väl konstigt men det är skönt att höra att det inte bara var jag som hade svårt att lägga in bilder igår. Trösterikt, man är inte ensam.
Ha en fin kväll!
Kram

femfemman sa...

Nötter är min svårt att låta bli grej. Nyttigt ja! Men i måttliga mängder. Fin familjetanke! Hoppas magen sköter sig och att du mår bra.Kram..😄

Mrs Calloway sa...

hade det varit njursten hade du vetat det 😱! låter lite gallkänning. snacks och chips har jag aldrig hemma. choklad är min stora svaghet. vettu låter bara trevligt tycker jag.

BP sa...

Vilket fint collage du har gjort. Är impad! Hoppas innerligt att du mår bättre idag, men det kan ju faktiskt vara surströmmingen med tillbehör som ställt till det för dig. Har haft når liknande för några år sedan. Magen är ju liksom inte van vid att äta den delikatessen...
Så du har också rökt en gång i tiden, precis som jag, men jag slutade (nästan) för fyra år sedan.
"Vettu" är charmigt, "förstår du" är det inte;-)

Krya på dig nu!

Znogge sa...

Trist att det var problem med bilderna men samtidigt så fick vi se ett jättefint collage i stället!
Gallstensanfall har jag aldrig haft men vet att det kan vara väldigt jobbigt och smärtsamt. Hoppas det var en engångsföreteelse bara.
Snacks är inte alls min grej medan Husse älskar chips. Svaret på fråga 5 kunde vara mitt svar!

Kram och god lördag!

Paula sa...

Är så avis på dina surisar! Tänk att så få människor gillar dem!Jo jag vet, det är lukten...men lite mod i barm bör man ju ha o våga smaka! Har övergett mina potatischips mot bondbönschips, påsarna är mycket mindre o är de slut så är de...hihi Helgkram från pörtet

Janerik Sundh sa...

Snacks äter jag inte så mycket, det kommer fram om vi tar fram Gammeldansk och öl före maten på lördagskvällen och då är det oftast Cashew nötter.
Vi är många som slutat röka, jag var storrökare i många år, 2 paket om dan, dyr och skadlig ovana. Så skönt att det gick så lätt för mig att sluta.
Att ha en fin relation med nära och kära är förstås viktigt. Det fungerar bra för mig också, tack och lov.
Ha det skönt Susjos!

PROFESSORDEUTSCH sa...

Vi är tydligen många som slutat röka...svaret på 5:an kan jag bara hålla med om till 100%!

Annette sa...

Man använder nog ofta åtminstone något eller några ord för att fylla ut med, utan att tänka på det. Jag skall fråga mina tjejer i kväll vilka ord de tycker att jag använder ofta :) Hoppas du mår bättre nu!

Guldkryckan sa...

Gallsten är inte kul enligt en släkting till mig, jösses va det kan göra ont, fint att det gick över iallafall.
Det borde stå bland de tio guds budord att chips ska ätas varje helg, se det som det elfte budet. ;)

Ha nu en fin fortsättningen på kvällen. :)

Kina sa...

Gillar också chips, men min stora längtan är goooodis!
Vi är många som slutat röka! Jag undrar hur mycket pengar man skulle ha om man hade sparat allt när man slutade röka?!
Relationer är det dyrbaraste vi har här i världen!