måndag 15 januari 2024

Glad måndag och Selfie #3

Glad måndag för att jag sovit 11 timmar i natt och är då redo för två nya nattpass på jobbet. Passade på att ta en promenad idag också. Glad måndag är Caritas tema. Såklart flög alla småfåglar iväg när jag försökte ta ett foto av dem idag. -6 grader idag och det blåste en del nere vid vattnet, så nog har vi riktig vinter allt!

Dags att svara på Klimakteriehäxans selfie denna måndag : 

1. Har du besökt något slott som turist? Vilket i så fall, och vad tyckte du? 

Hm, tror inte jag varit på Stockholms slott eller Drottningsholms slott? Däremot Gripsholms slott, minns en massa tavlor på kungligheter.

2. Drömde du om att bli prins/prinsessa när du var liten?  

Nej, faktiskt inte. Gillade mycket att leka med Barbie dock, och minns ett sällskapsspel som blev väl använt som hette " Barbie, Balens drottning".

3. Sitter svenska regentlängden kvar i minnet sedan skoltiden? 

Ehhh, nej!

4. Tittar du på tv när kungliga evenemang sänds? Om ja, berätta varför? 

Ja, om jag är ledig så ser jag gärna. Intervjun med Drottning Silvia tittade jag på i efterhand. Tycker det är roligt helt enkelt!

5. Har du läst brittiske prins Harrys självbiografi "Den andre" (Spare)? Om ja, vad tyckte du i så fall?  

Nej, började titta på dokumentären om dem på netflix, men såg bara ett avsnitt...

6. Bör Carl XVI Gustaf avgå till förmån för sin dotter?

Nej, hon hinner bli drottning så småningom.
 

10 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Kul att läsa dina svar - och vilka fina fågelstugor du hittat!
Kom just på att jag hade tänkt se födelsedagsintervju med Silvia men det glömde jag visst bort ...

Äventyret framtiden sa...

Fågelholkarna är fiiina och du fick åtminstone tre stycke fåglar med på bild.
Jag skulle i stort sett ha svarat på frågorna ungefär som du svarade.
Ha en Glad måndag!
Kram

LillaSyster sa...

Fågelmat går det åt nu, fina restauranger! Min Selfie kommer imorgon. Vad bra att du fått sova ordentligt.

BP sa...

Elva timmars skönhetssömn, då borde du vara hur pigg som helst när du går på ikväll;-) Önskar dig en dräglig natt!
Vilka söta fågelholkar!

Våra svar är rätt lika idag. Såg delar av intervjun med Silvia och förvånades än en gång över hennes bristfälliga svenska. Jag menar hon är ju i alla fall drottning och kungahuset borde ha haft råd med språklärare. Hur ofta gnäller inte vi över "utlänningar" som inte kan svenska...

Znogge sa...

Trots att jag är lärare så sitter inte regntlängderna helt så du är i gott sällskap kan jag säga ;-)
Barbie var verkligen en uppskattad leksak!

Kram och god kväll!

Anonym sa...

Fina fågelhus. Fastnade i serien om Harry o Megan. Inte lätt att vara kunglig, minsann. Tycker att de varit modiga.//Anna-Lena

Ditte sa...

Skönt att du sovit bra och är hyfsat beredd på ytterligare en natt.
Fågelholken är jättefin och säkert kom fåglarna snart tillbaka igen.
Kul att läsa dina svar.
Passade för egen del på att svara hos BP idag.
Mina svar var liknande dina. Men jag har ganska bra koll på den svenska regentlängden. (Inte alla)
Boken fick vi i julklapp så har läst hälften-
Önskar dig en lugn natt.
Kram

Hannele sa...

gjorde en slottsrunda i Skåne, intressant

Paula sa...

Vilka söta fågelmatare! Lyser upp så fint, ja nog har vi vinter alltid. -18 i Falun i skrivande stund o värre ska det bli. Drygt med jycken, han vill ju inte stanna ute längre än max fem minuter och jag förstår honom. Men tiden blir ju lång för honom, han kan inte tugga på ett ben (har ju inga tänder) o leker inte, så vad ska man hitta på, värre än med småbarn! Jag tittade på intervjun inför Silvias 80-årsdag, det är en klok kvinna knugen fått vid sin sida, och dottern hans har blivit minst lika klok hon. Barbie var inte min grej, men ett sällskapsspel hade jag nog gillat. Hoppas det flyter på bra inatt på jobbet/Kram

Annika sa...

Så kluven när det gäller det kungliga. Men jag blir nog mer och mer vänligt instället till dem ju äldre jag blir.
Tycker dock kungen kan abdikera som Margarete gjort. Han har gjort sitt, känns det som, hehe.
Håller fö med BP om Sivlias svenska.
Nej, kollade inte heller Henry-dokumentären på Netflix. Tycker hela den grejen är så ... ja fel kanske ..

Barbie, älskade Barbie sååå mkt som barn också. Vi lekte jämt med Barbie.
Men det spelet har jag aldrig sett förr.

Kramar!