lördag 20 januari 2024

Hoppa på tåget-Knut


 Ja, nog har vi det bra kallt nu, även i Stockholm...fast ännu mer kallt är det ju uppöver! Jag valde att inte ta någon promenad idag, utan har vilat inför nattpassen, och körde lite coreflex via FriskisGo på min Ipad.

Åke är lokförare på "Hoppa på tåget" och har idag ordet Knut som vi ska skriva om.

Jag tänker direkt på tungvrickaren : Knut satt vid en knut och knöt en knut. När Knut knutit knuten var knuten knuten.

Min svågers ena son har tre söner, minstingen som blir 2 år i mars har fått namnet Knut, så namnet kanske är på väg tillbaka? En av våra närmaste vänner har också just Knut som andra namn, då hans pappa heter just Knut. Man tänker ju också på Eva Rydberg och hennes sång om "Den närsynta bofinken Knut".




Nu är jag mätt i magen av Linas matkasses kyckling, så jag klarar mej på jobbet!

8 kommentarer:

BP sa...

Tänk så många Knut(ar) du känner. Jag känner inte en enda, så jag fick komma på nåt annat;-)
Men visst är det svinkallt i Stockholm just nu. Igår kväll var det -18,9 grader, under dagen 11 minus. Men imorgon ska det visst bli nollgradigt - förhoppningsvis.

Maten såg riktigt god ut. Önskar dig en dräglig natt!

LillaSyster sa...

Bitande kallt, jag var ute på lååångpromenad och skaffade mig två rejäla blåsor på hälarna av icebugsen. Knutramsan körde man ju som liten. Den får du lära Samuel om några år. Maten ser god ut, på onsdag får vi matkasse fr Hello fresh

Ditte sa...

Härlig tolkning av ordet "Knut". Och roligt att läsa att namnet är på gång igen.
Vad gäller ramsan så minns jag den. Likaså Eva Rydberg och "Bofinken Knut".
Önskar dig nu en ok. jobbnatt.
Kram

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

En riktigt varga vinter är det med växlande snöstorm och mellan det töväder..

Namnet Knut verkar som vara på återgång igen, det vore trevligt med fler av de gamla namnen på barnen av denna årgången!

Låten med Eva Rydberg minns man väl, den är fantastiskt rolig :D

Önskar dig en fin söndag! :)

Guldkryckan sa...

Ett namn helt klart på väg tillbaka.
Linas där hade vi många år, fungerade riktigt bra ju.
Här köper vi färdigrätter ibland numera så vi slipper stå vid spisen alls. 😂

Ha de gott nu.

Anki sa...

Riktig vargavinter ... men äntligen idag betydligt mildare! Knutramsan sitter i minnet sen barnsben - farfar brukade ofta roa mig med den :)
Jag har ingen Knut i min bekantskapskrets, men vem minns inte bofinken Knut :)
Ha en fin söndag!
Kram

Paula sa...

Oh, jag glömde bofinken, också.,..min fantasi var tvärslut denna vecka. Va roligt att namnet Knut förekommer, jag känner ingen! Kanske inte bästa namnet internationellt, hur uttalar en engelsman Knut? Jag brukar tänka lite så ibland, när man namnger barnen.
Ha en skön söndag, kanske sussar du gott efter jobbpasset?
Kram

Åke sa...

Vackert angående Knut, kul att du deltar :) Önskar dig en fortsatt trevlig vecka.