måndag 29 januari 2024

Selfie "hemma hos" och Glad måndag

Klimakteriehäxan kör vidare med "Selfie" ; Här gäller det att i några punkter  sex närmare bestämt – berätta något om sig själv som kompletterar den bild man redan låtit (blogg)omvärlden uppfatta.

1. Det tittar jag direkt på när jag kommer på mitt första besök i ett hem:

Jösses, det vet jag faktiskt inte, kanske man tittar efter vart man ska hänga av sig jackan.

2. Det irriterar mig, såväl hemma hos mig själv som hemma hos andra:

Att hallen ofta är för liten?!

3. Det har jag onödigt många av:

Muggar!

4. Vän av vita väggar eller ska det vara mönstrat?

Vita väggar gör att det blir ljust och fint. Men en fondvägg är inte dumt heller. ( eller snygga tapeter!)

5. Den detaljen är viktig hemma hos mig: 

Viktig och viktig vet jag inte, men Josef Frank kuddarna lyser upp i vår soffa. 


6. Hur viktigt är det med växter hemma?

Jag har verkligen inte gröna fingrar, men gillar ju gröna växter här hemma, så ja, novemberkaktusen växer och frodas, orkideerna likaså ,och så ett par fredskallor.

En glad måndag är det också, för jag har fått sova i natt, är fortsatt ledig, och har storhandlat på ICA Maxi ( i Häggvik, dit hittar jag ,haha!) Carita håller i temat "glad måndag". 






 

11 kommentarer:

LillaSyster sa...

Snygga färgsprakande kuddar!
Mina svar kommer imorgon.
Bra att du hittar till butiken=) Ha en bra kväll.

Hanneles bokparadis sa...

Ljust vill man ha, vi har gardiner på väggen vid sidan av fönstren.

BP sa...

Gillar inledningen av ditt inlägg, riktigt fyndigt uttryckt:-)
Muggar nämnde jag också. Har fortfarande alldeles för många kvar trots en storstädning för några år sedan... De verkar föröka sig där bakom skåpdörren;-)
Är också ett fan av vita väggar. Då kan man göra precis som du har gjort - sätta färg på dem med fräcka tavlor.
Älskar dina kuddar! Nästan så jag villhöver dom:-)
Kul att höra att din novemberkaktus också frodas. Det gör min också. Älskar blommor som sköter sig själva:-)

Anonym sa...

Bara vita väggar blir lite trist. Bra med variation, rummen emellan. Snygga kuddar!
Vi har haft många fredskallor. Men de har dött. Även den nya som jag köpte, gick samma öde till mötes. Undrar om vi har fått in något " skadedjur" som fins i jorden. Kram //Anna-Lena

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar. Och vita väggar tycker jag är ganska fint och vitt finns ju i många olika varianter. Tror vi har Stockholmsvitt. Dels blir det ju ljust och tavlorna gör sig ju fint på vita väggar. Älskar dessa kuddar från Svenskt Tenn- En läcker färgklick och så klassiska. Har en fondvägg i sovrummet som kom dit i höstas och den gillar vi. Blev bra. Växter är ju fint. Har många orkidéer och de är lättskötta och blommar så fint. Har också en novemberkaktus men tyvärr så ger den inte längre så många blommor.
Skönt att du sovit bra och likaså är det bra att ha storhandlingen avklarad.
Kram

Znogge sa...

Kul att läsa dina svar. Jag tycker vita väggar är fint och sedan kan man komplettera med andra färger. Dock har vi en fondvägg i hallen och en i köket och det gillar vi. Jag tycker dessutom att konst gör sig bra mot vita väggar. En mönstrad tapet gör att tavlor och annat inte alls kommer till sin rätt. Växter har vi men gröna fingrar har jag inte. Dock verkar jag klara orkidéer tacksamt nog.

Önskar en god kväll nu!

Kram

Klimakteriehäxan sa...

"Ljust och vitt" eller "Vitt och fräscht" har ju nästan blivit nån sorts hån, men det tycker jag vi kan skita i, du och jag, som gillar våra ljusa väggar. Dina kuddar är jättefina!

Anna i Portugal sa...

Vi har både vita väggar och en fondvägg. Struntade i frågorna idag, de passade inte mig eftersom mina svar hade blivit "inget" på de flesta :)Ha en fin tisdag och hoppas du fått sova i natt också.

Hannas krypin sa...

Så snygga kuddar. Verkligen en härlig färgklick!

Annika sa...

Josefs Franks kuddar är så fina.
De lyser verkligen upp.
Har ett par fondväggar här hemma, en i trapphuset och en i vårt sovrum.
Fö är det ljusa målade väggar, väldigt ljust grått här på mellanplanet.
Gillar det, då kan jag klatcha på med färg på kuddar, filtar, underlag etc etc.
Kramar!

Paula sa...

Jag har missat Selfien! Ja du har det så fint därhemma, och du vet ju att jag älskar färg. Muggar gjorde jag av med några stycken i senaste flytten, o finglasen har dottern redan burit hem till sig, jag behöll ett par snapsglas! Kram