fredag 4 februari 2022

Fem en fredag


 Idag har jag haft besök i sjukstugan, kompisen Y kom med en fantastisk bukett blommor och stannade ett par timmar, mycket prat blev det. Så härligt att få träffas!

Elisamatilda kör vidare med "fem en fredag" som idag har temat : Vardagsliv.

1. Vilken aktivitet utför du varje dag?

Borstar tänderna morgon och kväll!

2. Vad gör du enbart på helgen?

Eftersom både jag och min man är skiftarbetare, så finns det inget vi gör bara på helgen.

3. Har du, eller har du inte magneter på kylskåpet?

Från början ,när vi flyttade till vår lägenhet från radhuset, så tänkte jag inga magneter ( vi hade många när vi bodde i radhuset) men nu har vi magneter på kylskåpet, dock inte så många.

4. Vad för något går mest på automatik i din vardag?

På morgonen vare sig jag jobbar eller är ledig så är det nog den härliga långfrukosten i sängen eller på balkongen som alltid finns där! 

5. Vad kallar du spontanitet en vanlig tisdag?

Jag och min man kan ju vara ledig en tisdag efter att ha jobbat helg, så ett restaurangbesök kan det spontant bli en vanlig tisdag.

Orsakullan undrar idag : 

  1. Vinter OS börjar nu, men tittar du?
  2. Troligen blir det lite OS, jag är ju sjukskriven nu!
  3. PS. I morgon börjar melodifestivalen!!! DS.

14 kommentarer:

Janerik Sundh sa...

Borstar du också tänderna morgon och kväll! Märkligt det där med att borsta tänderna, jag känner mig inte riktigt fräsch förrän det är gjort.
Långfrukost är så härligt, innan pensionen var det alltid snabbfrukost för att hinna till jobbet i hyfsad tid.
Vi har en "kvarterskrog" som vi besöker spontant ibland, varför vi kallar den kvarterskrog vet jag inte för vi åker buss både dit och hem, vi bor i södra Växjö och Trattoria pizzeria Venezia ligger i norra Växjö. Men vi har busshållplats några 100 meter hemifrån och det är inte 100 meter till hållplatsen från Venezia.
Ha en skön helg!

Ditte sa...

Vad roligt med besök! Jättefint att ses förstås. Och vilken vacker blombukett! Bara att njuta och dofta.
Kul att läsa dina svar.
Och i en del frågor kunde jag också stämma in i svaren. Spontanitet är viktigt och det gärna alla dagar oberoende av veckodag.
Såg invigningen av Vinter OS idag och minns så väl 2008 när vi var på plats på OS i Fågelboet.
Vad gäller mellon tittar/lyssnar jag nog med ena ögat/örat.
Varm kram

Hanneles bokparadis sa...

snart så kan vi dricka kaffe ute på kökstrappan!

Geddfish ♥ sa...

Klart jag borstar tänderna morgon och kväll! Det är viktigt. Dessutom sköljer jag med fluor även morgon och kväll på order av tandläkaren nu med mina problem.

Klart, är man skiftarbetare så blir veckan lite hipp som happ. På söndag jobbar jag både förmiddag och eftermiddag med olika saker, så kan det bli.

Fredagskram!

BP sa...

PS:et var givet:-) Hoppas att du lyckades med omprogrammering av Ama. Era "dueller" är härliga:-)
Härligt med två timmars snack med Y. Lite omväxling är alltid rolig, för det är ju aningen tråkigt att vara sjukskriven och vara ensamt hemma.

Svarade precis som du på ettan. När vi fortfarande jobbade åt vi också brunch varje helg. Konstigt nog gör vi det inte längre som pensionärer. Ingen idé varför...

Jättekul att läsa dina svar:-)

Bokdamen sa...

Javisst borsta tänderna morgon och kväll, det gör en ju! Långfrukost är inte dumt men äter sällan i sängen utom på resande fot då kan det bli av. ;) Trevlig helg!

Paula Merio sa...

Härligt att få träffa en god kompis när man har haft det smått jobbigt.
Men äta frukost i sängen! Näää det fattar jag inte, det är ju hur obekvämt som helst! Har väl blivit uppvaktad med kaffe på sängen under åren, men det har alltid slutat med att jag sonika klivit ur sängen och satt mig vid köksbordet eller i soffan. Jag tror det är en konst som är få förunnad att kunna, hihi
Ja nu får du fullt upp med både Mello och OS. Jag har redan lyssnat på finska låtarna, som vanligt har de hela sju bidrag att välja bland, om du frågar mig så är det fullt tillräckligt. https://www.youtube.com/watch?v=QQPlQbgps90 där har du min favvo, en riktig schlagerdänga som sitter som en schmäck.
Kryakramar

Mrs Calloway sa...

en fin tulpanbukett till! härligt att prata med väninna. jag borstar också tänderna med elborste morgon och kväll och sköljer med illasmakande fluor utan alkohol (står det på flaskan)

Ama de casa sa...

Vilka fina blommor! Och kul med finbesök också :-)

Helg, tisdag eller annan dag är detsamma nuförtiden. Veckorna rullar på :-)

Det kommer nog inte att bli så mycket OS för min del, fast sammandragen kan vara trevliga att titta på. Tror jag skippar Schlagern, åtminstone direktsändningarna. Hoppas såklart att det kommer några kanonbidrag i år :-)

Znogge sa...

Så trevligt med besök och vilken vacker bukett!
Innan vi gjorde om köket hade vi magneter på kylens sida men nu går inte det. Jag brukar köpa en magnet från varje plats jag besöker så det var några stycken...

Självklart sitter jag bänkad i kväll :D

Kram och god lördag!

Guldkryckan sa...

Jo, utan att borsta tänderna känns det ju lite ofräscht vare sig det är morgon eller kväll.
Bara att borsta på tycker jag, de flesta gör väl det ?

Min frukost består oftast av en macka med kaffe/te innan jag går för att följas av en macka med en redbull på kneget, eller en julmust. ;)

Lite vinter-os får det ju bli.

Ha en fin lördag. :)

Carita Liljendahl sa...

Ja, Mello börjar i dag! Alltid lika kul - ett vårtecken i sig.
För här är vi totalt insnöade.
Kul att läsa andras svar - det där med att borsta tänderna varje dag kom jag inte på att kan räknas som aktivitet :-)

Helén sa...

Viken fin bukett och så kul att få besök, kan tänka mig att det kan bli lite trist att vara sjukskriven. Det var roligt att läsa dina svar. Ikväll blir med melodifestivalen, har laddat med sveriges godaste semlor från Gulf i Härnösand.😁

Olle sa...

Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: https://www.afaforsakring.se/privatperson/sjukforsakring/las-mer-och-anmal/

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

Vänliga hälsningar
Olle
AFA Försäkring