måndag 28 februari 2022

Selfie nr 9


 Solen skiner idag, så varför inte gå ut på en liten joggingrunda, sagt och gjort, utan hörhjälpmedel och tejpad stortå så gav jag mej iväg. Hm, det blev en tung runda, och den där hallux valgus tån gjorde sig lite påmind i alla fall. Men jag kom ut i alla fall!

Klimakteriehäxans roliga selfie nr 9 idag,  hon skriver :Måndag har blivit SELFIE-dag. Det här med att bjuda på en SELFIE bara i ord, det betyder att man också bjuds på riktigt många leenden! Ibland av igenkänning, ibland av överraskning, ibland av djärva hopp mellan sista bokstaven i ett svar till den första i nästkommande (det är ju tanken, att det ska bli en sammanhängande kedja av orden som svarar på mina nyckelord). Tror att även den nionde omgången kommer att få oss att dra på smilbandet flera gånger! 

1. Ögonfärg : Blå

2. Äter inte : Ål

3. Musikal: La Cage Aux Folles ( har nog bara sett filmen : Får jag presentera min mamma Herr Albin)

4. Inget för mig: Snowboard  ( föredrar två skidor på fötterna)

5. Hemgjort: Drejning ( har drejat en liten skål en gång)

6. Värdefullt: Guld

7. Halvfabrikat: Dillsmör med torskrygg ( fast den heter nog tvärtom Torskrygg med dillsmör, en fryst rätt, med en rå torskbit som ligger i en ångkokningspåse och körs i mikron för att bli färdig, gott! )


8. På golvet: Grusigt ( i hallen just nu)

9. Mat från Italien: Tortellini

10. Teaterpjäs: I väntan på Godot ( av Samuel Beckett- har dock inte sett den )

11. Obehagligt: Trötta bilförare

12. Uppskattat: Eurovision Song Contest ( räknade ut att vi varit på 7 (sju!) stycken nu, jag och schlagerväninnan: Malmö 2013, Köpenhamn 2014, Wien 2015, Stockholm 2016, Kiev 2017, Lissabon 2018 och Tel Aviv 2019!) 

Orsakullan undrar idag : 

  1. Internationella musarmsdagen, hur mår armen?
  2. Jösses, finns det en sån dag också! Haft lite känningar tidigare i år, men just nu är det bra, tack!

13 kommentarer:

BP sa...

Vilken fin selfie på dig! Å då menar jag till en början med selfien i hissen;-)

Ål är det inte många som verkar gilla. Jag älskade ål när man fortfarande kunde köpa den i delidisken. Håller med dig om fyran. Allt som har "board" på slutet dissar jag;-)

Den där torkryggen var ett hett tips. Har aldrig sett den förut. Yummie:-)

12:an var ju het tippad om man säger så. Kanske blir det en sväng igen nästa år för dig och schlagerkompisen. Eller ni hinner kanske till finalen i år eller...

PS. Så du använder också fortfarande en datamus. Yvonne och jag diskuterade det idag. Både hon och jag klarar inte av att använda touch-plattan. Dessutom tyckte vi att att det är effektivare att använda musen, då det går fortare. DS.

znogge sa...

Vilken fin bild på dig!

Utmaningen löste du dessutom snyggt. Förr fanns det alltid ål på julborden men numera rekommenderas man att avstå den så jag vet inte när jag åt det senast. Ärligt talat så är det lite för fett och mäktigt för min smak.

Så många Eurovision som ni har besökt. Blir det av även i år?

Kram och god kväll!

LillaSyster sa...

Aldrig hört talas om det halvfabrikatet =) Drejat har jag gjort både som barn och som vuxen....inte det lättaste men kul! Att du är drottningen av schlager det har jag koll på! Ha en bra vecka och hoppas att det inte blir förskräcklig träningsvärk.

femfemman sa...

Hej! Måste ju titta in till dej! Snygg tjej ! Joggar det gör jag inga längre sträckor.... men en promenad får det allt bli varje dag!
Dreja... försökte en gång... Var nog på en studiedag.... Resultatet... en oformlig klump med ett litet hål i!

Måste kolla efter dillfiskrn. Låter gott!
nMen oj så mmånga melodifestivalen duarit på. Har sett många .. men bara framför tvn. Alltid roligt att se och höra!

Ditte sa...

Vilken strålande dag det blev! Och så skönt att du kom ut en sväng.Trist med tån och den är ju knepig. Maken har också en sådan och vintertid i "vanliga" skor är den ofta knepig men sommartid u sandaler så mycket bättre.
Jätteroligt att läsa dina svar. Har gjort klart mina men jag ser en del likheter Och flera finns men bokstäverna ska ju passa också.
Önskar dig en fin kväll.
Kram

Ditte sa...

PS! Glömde! Så många ESC ni besökt. Fina och väldigt roliga minnen.
Kram

Klimakteriehäxan sa...

Tortellini är en favvo som Italien bjuder på! Och den där torsklådan ska jag kolla igen, låter lovande! Men ålen avstår vi till nån annaan, du och jag ...
Kul att du är med i detta - (har eller ska du operera din hallux valgus, jag har opererat en, med gott resultat)

Paula Merio sa...

Jag kommer med min selfie på tisdag. Det blir lite tjockt med utmaningar där, två på söndag o sen direkt på måndag. Ibland vill jag blogga annat också...men Aina har inte protesterat mina tisdagssvar.
Synd att jag inte har någon Ica nära mig, har aldrig haft faktiskt, för torskryggen såg mumsig ut o jag har inte sett att Coop har något motsvarande. Ja fy för trötta bilförare. Livsfarliga.
Till min sorg vann rockgruppen från anno artonhundrakalltomvåren, the rasmus, finska tävlingen. Gubben kan inte sjunga och låten är dålig, aldrig att de når en final. Jaja, tur att jag bryr mig mycket mer om idrottstävlingar än musiktävlingar. Hur blir det, åker ni till Italien?
Kram

Ama de casa sa...

Snygg selfie - både i ord och bild :-)

Snowboard har jag inte ens testat - viss självbevarelsedrift har jag trots allt ;-)

Trötta bilförare är verkligen obehagligt. Fast här är vi mer oroade över fulla bilförare, många bryr sig inte ett dugg om att alkohol och bilkörning inte går ihop. För nån vecka sen var det ett fyllo som med sin bil mejade ned en uteservering här i närheten, som tur var satt det inte några människor på den för det var sent på natten och kallt ute.

Ha en fin start på den nya månaden!
Kram

Anki sa...

En härlig selfie! Vi har samma svar på teaterpjäsen ... och på vad vi inte äter ... (synd för jag gillar ål)
Den där torskryggen har jag testat och den är verkligen god!
Ha en bra tisdag!
Kram

Kina sa...

Men oj! Har du varit på så många melodifestivaler och på så olika ställen. Jaa, du verkar var en verklig mello-nörd, i motsats till mig. Jag tycker det är såååååå jobbigt med alla dess deltävlingar, så jag tittar överhuvudtaget inte längre. Möjligtvis går jag in och kollar lite när det är Eurovision Song Contest. Också försökte jag pricka in Anders Bagge när det var reklampaus.
Visst drar man in mycke grus! Det knastrar så rart när man går! Och det/n där Dillsmöret måste jag prova.
Ha det gott!

Annika sa...

Ja, impad av alla melodifestivaler du varit på!
Du är verkligen en sann fan!!
KUL!!

Internatonella musarmsdagen??
HAHA, det finns verkligen dagar för ALLT.
Komiskt.
Nä ål är inget för mig heller.

Trötta bilförare är verkligen otäcka och farliga för oss andra som är ute samtidigt.

Ha en fortsatt fin tisdag!
Kramar!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, interessante svar ;:OD)