torsdag 10 februari 2022

Tråktorsdag

Lite rastlös är jag över att vara sjukskriven och vänta på att mitt implantat ska läka där bakom örat ,men det är bara att gilla läget, trist är också att vara så gravt hörselskadad nu och knappt höra vad min man säger ( men han är en mumlare av rang!). Jag vet att det kommer att bli bättre när jag blir inkopplad, men vet också att det krävs en massa träning så att hjärnan kan uppfatta och tolka de nya ljuden som kommer via elektroden till hörselnerven. Undrar så hur våren kommer att bli? En tråktorsdag med lite hopp i alla fall. KajsaLisa håller i temat.

Inget fel på vädret idag i alla fall, förutom att det blåste lite så sken solen från en klar himmel under min promenad runt Råstasjön.

Tyckte jag var värd lite fräsch frukt när jag kom hem, det smakade verkligen bra.
 

Roat mej med att se flera avsnitt av den nya serien "And just like that", som är en uppföljare till "Sex and the city", men utan Samantha som man saknar faktiskt. Har sett 9 avsnitt nu på HBO Max, och serien blir bättre och bättre.


Läser boken "Va sa du?" av Ida Bäckström som blev plötsligt döv vid 23 års ålder, och har nu CI-implantat, gissa om jag känner igen mej i mycket vad gäller olika situationer som hon berättar om.


Här en 9 minuter lång intervju med Ida i Malous program "Efter tio"...

Orsakullan undrar idag : 
  1. En tågresa…
  2. På väg till en Melodifestivaldeltävling i Sandviken ( året var 2010) så träffade vi på Idolvinnaren Calle på tåget från Stockholm, som vi senare kunde lyssna på i partytältet i Sandviken, en kul tågresa som jag sent ska glömma!


9 kommentarer:

BP sa...

Visst är det tråkigt att du just nu hör ännu sämre än vad du gjorde innan operationen. Men som tur är är det bara temporärt. Klart det kommer att bli en omställning tills hjärnan har vant sig vid att helt plötsligt "höra" igen. Men det ska nog gå bra ska du se. Har du fått någon tidplan av läkarna? Alltså när ska de koppla in dig?
"Sex and the city" har jag aldrig sett - oooops.

PS. Vilken minnesvärd tågresa. Å du måste ha bra ordning på ditt fotoarkiv. Jag menar att hitta den bilden 12 år efter resan alltså. DS.

Geddfish ♥ sa...

Jag kan lite tänka mig in i din situation på sätt och vis. Men öga mot öga hör jag bra både med och utan hörapparat. Det är i sällskap som inget hjälper alls, och så sa ju tjejen i videon också.

Så småningom kommer du att höra och må riktigt bra, du har ett mål!
Varm kram!

Ditte sa...

Kan bara tänka mig in i din situation och begriper ju att det är väldigt knepigt. Och just att du nu hör sämre än du gjorde innan operationen måtte kännas märkligt. Men antar att allt det här tar tid och måste få ta tid. Väldigt mycket tid. Försöker tänka mig in i det hela, med inkopplingen och att mycket träning kommer att behövas innan hjärnan är med.
Hoppas och önskar att våren ska bli bra.
Visst var det blåsigt idag men ändå lite vår i luften. Bra så.
Frukten ser riktigt god ut och klart du ska unna dig det.
Fint med boken. Kan tänka mig att den är givande. Vill också läsa den för att förstå mer.
Kram

Guldkryckan sa...

Det är ju helt fantastisk vad de kan "ordna till" nu för tiden.
Visst är det knepigt för dig nu men snart så...snart.

På lördag är det ju melodifestival igen, vi får hoppas de hittar något bra att skicka till finalen.

Ha det bäst nu så gott det går.

Paula Merio sa...

Så bra att du hittat en biografi som handlar om samma sak som du går igenom! Och visst hade du hittat en fb-grupp också?
Tänk så här att nu får du uppleva den tidiga våren på ett annat sätt än tidigare när du har all tid i världen och inte sover bort hela dagarna!" Hihi, ha en skön helg med din mumlande make

Anki sa...

Det där att vänta är svårt ... men med tanke på att det kommer att bli jättebra när det är klart så väntar du ju inte förgäves :)
Önskar dig en fin fredag!
Kram

Ama de casa sa...

Förstår att den boken passar dig som handen i handsken just nu. Lite förhandstips om vad som komma skall. Hoppas du kan bli inkopplad snart!

Fruktburken såg supergod ut! Eller ja, innehållet i alla fall :-) Vi äter mycket frukt här nu, mandariner, druvor, granatäpplen, apelsiner, äpplen... Frukten är så himla god här, närodlad :-)

Kram

Annika sa...

Ja, det är jobbigt nu med hörsel och örat för dig.
Vilken resa detta är. Så spännande sen då du blir inkopplad.
Ska bli så intressant att läsa om det.
Förstår också att Ida Bäckströms bok, måste kolla klippet du lagt upp.

BRA att du kollar And just like that.
Visst blir den bättre. Absolut. Fast en massa invändningar har man ju hela tiden. Miranda liksom ...
HAHA.
OCH Charlotte, vem snackar så med sina barn? HAHA.
Ack ja.
Men ja, som jag sa till min granne igår, det är som en saga för vuxna kvinnor.
Det var ju SATC också, en saga som vi älskade.

Kramar och ha en jättefin helg!!

Hanneles bokparadis sa...

fräsch frukt kan man inte äta för mycket av... gillar att läsa böcker där man känner igen sig.