fredag 15 april 2022

Fem en fredag

En underbar morgon denna långfredag, det blev en sen frukost på balkongen .
Ett påskkort utan avsändare låg vid vår dörr igår, fint va?
Efter en joggingtur i det fina vädret så njöt jag av solen på balkongen igen. Passade på att öva lite med mitt ci-öra, lyssnade på Abbas LP Arrival medans jag sippade på lite vitt vin, och det andra "örat" dvs hörapparaten, fick ligga bredvid. Funkade finfint!

Elisamatildas "fem en fredag" idag handlar såklart om Påsken 2022

1. Vad vill du helst ha i ett påskägg?

Det brukar ju vara godis i ett påskägg, så då vill jag ha något riktigt gott som Anthon Bergs marsipanägg med nougat.

2. Hur skiljer sig ditt påskbord från julbord?

Ska ha påsklunch här på Annandag Påsk, då ska jag göra lax i ugn, det brukar jag inte ha på julbordet.

3. Är det någon skillnad på musten?

Det tror jag inte..

4. Tar du fram något pynt?

Eftersom vi ska ha en liten påsklunch här på måndag, så har jag pyntat med det lilla vi har, påskkärringar och en tupp, se inlägg från igår!

5. Hur kommer du fördriva långfredagen?

Det blev en joggingtur i det fina vädret, balkonghäng och lagom till min man kom hem från jobbet blev det libapizza, mums!

Orsakullan undrar idag : 

  1. Långfredagen, är dagen lång eller kort?
  2. Tycker alla dagar går alldeles för fort!

 

18 kommentarer:

femfemman sa...

Ingen lång fredag idag. Fullt program.
Sol på balkongen! Oj! Förmiddagens vandring var kylslagen, speciellt få vi gick över öppen mossmark. Sol på eftermiddagen, men fortfarande ganska kallt.
Åt lax i ugn hos rna dottern idag. Förhoppningsvis ska andra dottern med familj dyka upp i morgon. Då blir det lite mat som påminner om jul...fast i betydligt mindre omfattning.
Ska just passa på att stoppa ett Anton Bergägg i munnen.
Kram!

Äventyret framtiden sa...

Tur att det är långfredag, då hinner du koppla av ännu mera. Ser så skönt ut så.
Lax i ugn är gott, supergott. Fick för mig att vi ska ha det någon gång nästa vecka nu, när lammet är slut.
Anton Berg, jag säger bara Anton Berg! :)
Trevlig fortsättning på helgen!
Kram!

Bokdamen sa...

Oj har det varit så varmt där du bor?! Vad trevligt med påskkort och utan avsändare…ha en fortsatt skön påsk!

BP sa...

Japp, då har vi haft vårt balkonghäng båda två, du i Solna och jag i Täby. Det var helt fantastiskt varmt på balkongen. Vår balkong är ju inte inglasad, och det behövdes inte heller. Trots att det bara var 8-10 grader ute, var det ungefär 26 grader i solen på balkongen. Bara att tacka och ta emot:-) Å bättre ska det bli om SMHI har rätt.

Inte visste jag att du gillar marsipan och nougat. Trodde du var en icke-sötis som jag;-)

Här byts julskinkan ut mot lammstek. Vet att många inte gillar smaken av lamm, men vi älskar den:-)

Must har jag druckit en enda gång. Å som vanligt vad gäller söta och bubblande drycker så fick den nobben;-)

PS. Det är faktiskt riktigt skoj att läsa om framstegen du gör med ditt implantat. Fantastiskt:-) DS.

Geddfish ♥ sa...

Roligt med ett påskkort, men visst blir man nyfiken??
Ja, en underbart solig dag här också.
Glad påskkram!

Janerik Sundh sa...

Ser att du har nog samma typ av inglasning som vi har på balkongen. Det gör balkongen skön tidigt på våren och långt in på hösten.
Vi har samma smak när det gäller godis!
Med tanke på ditt Esc-intresse har jag undrat hur musik fungerar med ci-implantatet. Det låter på dig som det fungerar utmärkt. Så skönt för musik är viktigt för själen.
Ha en skön påsk!

znogge sa...

Så mysigt det ser ut på balkongen och lite vårvärme att njuta av dessutom!
Jag har precis samma smak när det gäller påskgodiset men för övrigt så gillar jag inte traditionell påskmat alls, inte must heller.'

Kram och god kväll!

Hanneles bokparadis sa...

Det har verkligen varit en underbart solig dag, nästan sommar, lite påskpynt gör det påskigare, ha en fin påskhelg!

Ditte sa...

Vilken behaglig dag med balkonghäng. Och skönt att du kan lyssna på musik med ditt ci-öra.
Håller helt med dig att dagarna går alltför fort vare sig det är påsk eller anda dagar.
Önskar dig fortsatt sköna dagar.
Varm kram

Ama de casa sa...

Såg himla skönt ut där i solen :-)

Ditt påskägg skulle jag inte tacka nej till!

Skönt att hörseln bara blir bättre och bättre :-)
Kram

LillaSyster sa...

Vilken skön fredag du fick! Idag verkar vädret bli ännu bättre =) Gulligt påskkort. Ha en bra påskafton!

Carita Liljendahl sa...

Ja, det var ett fint kort!
Sol och värme tycks ni också ha, vi har haft sol i och för sig men nu bara +5 grader så någon balkonginvigning har inte varit att tänka på.
Fortsatt glad påsk till dig!

Susie på Stjärnarve... sa...

Försöker för det mesta ha massor med olika rätter när vi har gäster - speciellt till jul förstås. Men den här gången blir det endast lerpottasil med tunnbrödsrulle till och så glass med inkokta rabarber. Eftersom lunchen måste gå av stapeln redan kl 12 (en gärst som är diabetiker MÅSTE ha mat då) så tyckte jag inte att det passade med så många rätter. Dessutom orkar jag inte längre stå i köket 2 dagar och laga mat längre.....
KRAM & god fortsättning på påsken/Susie

Violen sa...

Härligt att kunna njuta på balkongen. Bättre inledning av påskhelgen kan man knappast h
Ha det fortsatt gott under påskhelgen!

Paula Merio sa...

Vilket härligt foto, anspelar på en skön avslappnad dag och att almanackan visar på påsk! Ugnslax smakar mums, vi träffas inte vid någon måltid i påsk så jag har bara handlat kallrökt att avnjutas med Paulas specialröra med yoghurt,rom,dill o kryddor.
Påsk-kram från pörtet

Guldkryckan sa...

Härligt att kunna vara på balkongen och njuta, underbart.
Här har vi inget pynt alls i år, kan inte påminna mig om att vi brukar ha det men jag kan ha glömt det.
Här har vi inga påskägg, fast ungarna fick varsitt kom jag precis på, själva har vi en byrålåda full av godis fast det har vi nästan jämt.

Ha nu en fin påskafton.

Mrs Calloway sa...

så härligt balkonghäng! och det verkar ju gå utmärkt med hörseln. angående godis i påskägget har vi samma smak: marsipan och nougat. ha en fortsatt härlig påskhelg. vädret ser ut att hålla i sig

Kina sa...

Jag tror vi är många som ägnat oss åt balkonghäng och andra uteaktiviteter denna påskhelg. Så underbart det har varit!
Anton Bergs ägg är mina favoriter också. Nu är det dags att ta ner påskpyntet då. Det får faktiskt kortare tid på sig än julpyntet, så då är det bra att inte ha så mycket! Nu är det vår! Ha en fin vecka!