fredag 29 april 2022

Fem en fredag

Jaha, vad hittar jag i nattduksbordet när jag letade efter mitt gamla pass idag, jo ännu en hög med nya hörapparatsbatterier som inte passar till min hörapparat! Satt ut en bild i gruppen på facebook för oss med nedsatt hörsel, och vips var de sålda! Nu ska jag bara lägga dem på brevlådan!



Så var det äntligen dags att cykla till polisen i Solna och hämta det nya passet, är så tacksam att jag hann få passet innan vår resa till Turin!

Elisamatildas "fem en fredag" handlar idag om favoriter!

1. Vilken radiokanal väljer du mest att lyssna på?

Lustigt nog har jag börjat lyssna på P1 i bilen ( som min man alltid lyssnar på), för då får jag öva att lyssna på prat med mitt ci, jättekul!  Hemma brukar jag vilja ha lite musik i bakgrunden, då blir det "Lugna favoriter" eller just nu lyssnar jag in de dryga 40 låtarna till ESC på Spotify!


2. Vilken är din just nu favoritplats?

Soffhörnet med min laptop!

3. Vad tittar du helst på, på tv?

Just nu följer jag "Robinson", lite enklare att följa serier nu när jag är sjukskriven. Jag gillar kriminalserier också och har sett de tre säsongerna av den danska serien "Brottet". Pinsamt nog har jag inte sett "Bron"...men än är det väl inte försent? Ser nu också en serie på Netflix : "Anatomy of a Scandal" ett brittiskt drama, jag tycker den är bra, bara 6 avsnitt, jag har det sista avsnittet kvar! 

4. Vilken doft gör dig alltid glad?

Kaffedoften på morgonen är inte dum alls!

5. Vilken bok kan du läsa om och om igen?

Läsa om en bok, nej det tror jag inte att jag har gjort faktiskt! Skulle vara barnböckerna som jag läste högt för barnen när de var små, jag minns Elsa Beskows böcker om "Hattstugan", Tant Grön Tant Brun och Tant Gredelin!

Orsakullan undrar idag : 

  1. Jag beundrar…
  2. ...just nu naturen som vaknar till liv igen, ljuvliga årstid!


 

17 kommentarer:

BP sa...

Inte visste jag att ditt mellannamn var antingen ekorre eller hamster;-) Men tur att du fick batterierna sålda så fort dom också. Ibland har FB lite "nyttofunktioner";-)
Så skönt med det nya passet. Nu kan du resa utomlands i fem år. Visst ja, snart är det ju ESC i Turin. Det ska bli hur kul som helst att läsa dina rapporter. Å tänk, den här gången lär du ju höra allt så mycket bättre också:-)
Kaffedoft - den tänkte jag inte på, men det stämmer, helt klart. Läser heller inte böcker fler gånger, men Harry Potters fyra första läste jag både två och tre gånger.

Bokdamen sa...

Soffhörnet ser skönt ut. Bron måste du förstås se, aldrig försent för det! :) Trevlig valborg!

Ditte sa...

Bra att du sålt batterier! Och fint att du kunnat hämta ut ditt nya pass och är redo för Turin.
Kul att läsa dina svar men för min del skulle alla svar i princip bli "det beror på".
Men jag lyssnar mycket på radio, både P1 och P4 och "lugna favoriter" och P4 plus.
Önskar dig en fin kväll-
Varm kram

Hanneles bokparadis sa...

bra att du lyckades sälja batterier, barnböcker läser man ju om…

Guldkryckan sa...

Härligt med nytt pass som håller ett tag, bara att resa runt i världen.
Fint att batterierna kan komma till användning, och pengar tillbaka är inte fel heller. ;)

Finns ju mycket att välja på i tv-världen, perfekt när man är sjukskriven om man vill följa en serie.

Ha det bäst nu.

femfemman sa...

Läsa om böcker..nej tack. Om man undantar de böcker som man läser för barnbarnen! Några av dem kan både jag och barnbarnen utantill.
Har ingen aning om någon ESC-låt. Får bli en överraskning när tv-sändningen går.
Ser också på Anatomy-serien. Har bara sett två avsnitt ännu. Ha det gott! Kram

Paula Merio sa...

Är så glad att du får åka till turin! Och ser förstås fram emot rapporter! Vilka länder gillar du bäst? Jag förstår inte alls dem som sitter med sina laptoppar i soffhörnen och myser, jag kan inte sitta så och skriva snabbt, utan får sitta på en kontorsstol vid skrivbordet, annars får jag vrålont i handleder och fingrar. Tyck synd om mig som får ont i baken!
Vem håller du på i Robinson? Jag gillar Peter(?)naprapaten, o han som hängt med Hanna på tumanhand, äventyrsguiden. Inga favoriter bland tjejerna, alla känns lite falska, inte minst Shevan
Glad Valborg på dig! Kram

Paula Merio sa...

Vilken fantastisk dalahäst du har på väggen, WOW, vem har målat den??

Janerik Sundh sa...

När jag ser din soffhörna och laptop, det fungerar inte för mig. Jag har locket på laptopen stängt, har en "riktig" ganska stor bildskärm ansluten. Sedan har jag trådlöst tangentbord och mus. Dessutom en rejäl högtalare när jag tittar på TV, film eller spelar musik.
Ha en skön valborg och 1 maj!

Mrs Calloway sa...

The Anatomy of a Scandal tyckte jag om. ser gärna kriminalserier. nybryggt kaffe doftar fint på morgonen. gärna med nybakat bröd. trevlig Valborg!

LillaSyster sa...

Då får du ha en trevlig resa till Turin. Men först en trevlig Valborgshelg här hemma!
(första bilden på passen är det inte ditt passnummer som är tryckt på utsidan av passet? Jag vet inte det kanske inte har någon betydelse att det syns - men jag skulle inte lägga ut mitt passnummer)

Znogge sa...

Så skönt att era nya pass är i hamn så att resan inte påverkas. Husse här har passtid i slutet augusti så vi håller oss inom landets gränser. Smidigt att du fick sålt batterierna så snabbt.

Önskar en fin lördag nu!

Kram

Äventyret framtiden sa...

Tur att du fick batterierna sålda! onödigt att ha saker i lådan man inte kan använda.
Grattis till passet så där lagom innan Turinresan!

Dalahästtavlan är fin, riktigt fin.

Jag önskar dig en Glad Valborg!
Kram

Annette sa...

Just det, tiden går så snabbt att jag ännu inte börjat lyssna in mig på låtarna till ESC, det måste jag göra!

Jag har börjat se The Anatomy of a Scandal och skall fortsätta se den. Jag blev litet uttråkad under det andra avsnittet och tänkte att jag nog inte skulle se mer, och googlade efter spoilers om hur det slutar för att veta hur det skulle gå... Men det gjorde tvärtom att jag nu vill fortsätta att se serien :)

Ha det fint!

Violen sa...

Vilken tur du hade med både batterier och pass! Jag fick nytt pass för snart 2 år sedan men har inte kunnat använda det. Fy för Corona!
Jättefin dalahäst!
Trevlig Valborg och 1:a maj!

Ama de casa sa...

Vad bra att du blev av med batterierna så snabbt. Jag kanske skulle lägga ut alla felköpslampor vi har i en låda i källaren på fejjan. Haha!

Jag följer också Robinson, eller följde rättare sagt. Har inte haft tid att kolla nu och här på båten är nätet inte det vassaste... Kommer förmodligen att kolla igen när vi kommer hem, fast jag lär ju veta det "viktigaste" som hänt eftersom det skrivs i nättidningarna om dom.
Kram

Lottens Bokblogg sa...

Rekommenderar Bron, det är en riktigt bra serie!
Så bra med passet. Jag hade missat att mitt gått ut, så nu har jag tid bokad i Sveg... Tre timmar enkel väg med bilen, jag hoppas det funkar.