onsdag 6 april 2022

Nytt pass i Strängnäs

Det var bara en ren tur att jag tittade på mitt pass här i mars månad och inser att det snart kommer att gå ut. Några tider hos polisen att förnya passet fanns inte förrän i maj här i Stockholm ( och nu tror jag väntetiderna är katastrofala), och då är det försent, åker ju till Turin i maj.  Kände paniken komma och letade vidare för att få en tid lite snabbare, och hade ändå tur, för i Strängnäs hade de tid idag! Vet bekanta som åkt till Orsa, och andra som ska till Eslöv i juli!



Strängnäs har vi inte varit till förut, så vi passade på att se oss om lite och äta lunch på trevliga Café Grassagården.

Hur mysigt som helst i den gamla gården som numera är café.

Kallrökt lax med dillstuvad potatis smakade mycket bra. ( räkmackorna var slut!)
 
Sen gick vi upp till väderkvarnen...

Såg domkyrkan på håll.
Roligast var nog ändå besöket hos polisen. Att hitta parkering var inte svårt, vi fick platsen närmast ingången. På dörren fanns en QR-kod för att få en kölapp, men när vi kom in på den öde polisstationen så vinkade de fram oss till kassan direkt, då var vi  ändå där en halvtimme innan det bokade besöket! Jag sa att de säkert har haft flera från Stockholmstrakten här, då svarade polisen att ja, från hela landet! Fem minuter senare var vi klara( ja, min man behövde ju också ett nytt pass) och vi kunde bege oss hem igen. Snacka om smidigt! Minns väntetiden för fem år sedan hos polisen när vi fixade pass sist i Solna! Om två veckor är det nya passet färdigt, och det kan vi hämta här hemma i Solna!

Orsakullan undrar idag: 

  1. En film jag vill tipsa om…
  2. ...har ju tjatat om "Kungen av Atlantis" länge nog nu, så jag får tipsa om en eller två-tre andra filmer...
  3. ...Gökboet är ju en av de bästa filmerna som gjorts.


  4. ....Hair...minns jag så väl när jag såg på bio, och köpte filmmusiken på skiva! Ser nu också att Milos Forman är den som har regisserat både Gökboet och Hair!



  5. ....så måste jag ändå lägga till Dirty Dancing, en film jag kan se fler gånger!













 

9 kommentarer:

znogge sa...

Nytta med nöje får man väl säga! Jag har giltigt pass men inte Husse. Han har dock tid i augusti vilket känns okej för vi ska inte utomlands i sommar.
Hair är en av mina favoritfilmer och har även sett den som musikal.

Kram och ha det gott!

femfemman sa...

Så trevligt att komma på en liten utfärd. Ni har väl inte SÅ långt till Strängnäs väl? Kollegan hade fått tid i Oskarshamn, drygt 20 mil bort, i början av maj. Men hon fortsatte att leta och vips kom det upp en hel dag med tider i Borås. Men hon kunde inte avboka de båda tiderna i Oskarshamn. Så det kan ju finnas ett antal dubbel... eller trippelbokningar som en stor propp i systemet.
Bra att ni kan hämta passet hemmavid! Kram

BP sa...

Jamen - stort GRATTIS till nytt pass till dig och maken. Så smart av er att ge er av till Strängnäs (där jag aldrig varit). En stad som ni annars kanske aldrig besökt. Å vilket fint väder ni fick på köpet. Mycket bättre än här idag kan jag säga. Bingo med andra ord - det har absolut sina fördelar att vara sjukskriven och/eller att jobba helg;-)
Så snällt att ni kan hämta passen på "hemmaplan".

Äventyret framtiden sa...

Grattis till passet och att det gick så pass smidigt som det gjorde. Tack för titten in till Strängnäs också; tror inte att jag har varit där någon gång. Cafébesöket såg mycket gott ut :)
Ha det fint på alla sätt och vis
hälsar Karin på Madeira

Ama de casa sa...

Grattis till det nya passet! Ja, till att det är på gång i alla fall :-) Perfekt att kunna förena nytta med nöje på det där viset!

Ha en fin dag!
Kram

Ditte sa...

Perfekt att åka till Strängnäs för att ordna med nytt pass och att sedan hämta det i Solna.
Och Strängnäs är ju en väldigt vacker stad med sin gamla historia. Kul med lite sightseeing och god lunch också.
Grattis till detta smarta drag.
Vad gäller filmerna håller jag helt med. Såg "Kungen av Atlantis" efter tips från dig och blev väldigt tagen.
Önskar dig en fin torsdag från ett idag soligt och varmt (+20) Torrevieja.
Kram

tant Hannele på Hisingen sa...

har ett giltigt pass, även barnbarnen 🙂

Jossus Travelpics sa...

Vilken tur du hade. Här omkring är det väntetid till november nu. Är så glad att jag förnyade mitt pass förra året.
Gökboet är en fantastisk film. En av mina favoriter.

Annika sa...

Jamen vad bra att ni kunde få det förnyat i Strängnäs. Har läst om hur SVÅRT det är med tider för passförnyelse, inte klokt ju.
Mysig stad dessutom, ni fick se ngt nytt!!

Hair ja, älskade den då det begav sig. Köpte också LPn, den var dubbel minns jag. ÄLSKADE/ÄLSKAR musiken.
Sen när jag flyttade hit och kom till Arlington kyrkogård första gången så hörde jag "let the sunshine in" i mitt huvud spelas upp. På slutet står det ju p den kyrkogården vid Bergers grav och den spelas.
Skulle gärna se om den.

Dirty Dancing älskade jag också, köpte såklart skivan.

Gökboet, en evig klassiker!

Har kollat American Song Contest lite- SÅÅÅÅ inte bra. Det går inte här. Flopp.

KUL att du ska till ESC!!!!
DEN ska jag se!!!

Kramar!