torsdag 14 april 2022

Skärtorsdag


 Sådär ja, påskkärringarna är hittade i källaren, liksom tuppen. Nu är det lite påskpyntat även här hemma.

När min man kom hem från jobbet så åkte jag till ICA Maxi för att handla, och det var jag ju inte ensam om att göra idag. Jag hoppade helt enkelt över att köpa påskgodis idag, alldeles för mycket folk vid godisdisken!

Tittar istället nostalgiskt tillbaka till när jag själv var påskkärring, här med min lillasyster på gården på Trotzgatan 89 i Falun, året kan vara....1967? Synd att bilden är så suddig!

Ännu en suddig bild på Susjos som påskkärring i Falun! Då hamnade vi i tidningen också, tror det var Dala-Demokraten. Vi sprang av rädsla från gubben som hojtade på oss, innan vi förstod att det var en fotograf från tidningen. Det är jag med det blåa krysset i pannan, året kan ha varit 1968!

Orsakullan undrar idag : 
  1. Skärtorsdagen, klär du ut dig till påskkärring?
  2. Sista gången som påskkärring var nog i barndomen när jag bodde i Falun, just där bor ju Orsakullan nu också!
  3. Glad Påsk önskar jag er alla!


7 kommentarer:

Ama de casa sa...

Vilka härliga gamla bilder! Jag minns när vi red runt på våra ponnys och tiggde godis i Byske. tanterna var rätt skraja för hästarna men vi fick godisar i alla fall :-)
Kram

BP sa...

Var också i centrum och på ICA idag. Det var hysteriskt där. Vi åt en bit mat i den relativ nya ICA bistron med utsikt över just godishyllorna. Där var en kille från Candy King som fyllde på hyllorna. Såååååå mycket godis och choklad har jag aldrig sett förut, och åtgången var som sagt hysterisk.
Härliga bilder från din tid som påskkärring. Roliga minnen. På första bilden kände jag inte igen dig, men definitivt på andra fotot. Det är ögonen som inte åldrats en dag;-)

femfemman sa...

Söta påskkärringar.
Klädde aldrig ut mej till en sådan. Har nog aldrig varit/ blivit någon utklädningsmänniska.
Undvek att handla idag. Har handlat nästan varje dag i en vecka, tycker jag. Blir gärna sp till jul och påsk.Man tror aldrig att det blir väl. Köpt några påskägg i påse. Goda!
Kram och glad påsk! // anna-lena

znogge sa...

Så fina bilder på dig som påskkärring. Jag har slutat iklä mig den rollen så andra har tagit vid.

Kram och god kväll!

Ditte sa...

Jättefina bilder! Och fint minne när du och lillasyster var påskkärring- Även bilden i Dalademokraten är så fin.
Kan tänka mig att ni inför den bilden blev skrämda av fotografen-
Sista gången jag var påskkärring var 2010 på Svenska skolan i Peking- Minnesvärt! Både för eleverna och mig-
Önskar dig en Glad Påsk.
Varm kram

Äventyret framtiden sa...

Så trevligt med nostalgin och ni systrar som påskkärringar!
På Åland var det inte tradition att man var påskkärring och gick runt till folk för att få godis eller ge godis. Den traditionen kom betydligt mycket senare än när jag var barn. Men nu görs det så :)
Jag har nog aldrig varit påskkärring i den bemärkelsen men lite häxa är jag varje dag.
Glad Påsk Susjos!
Kram!

Jossus Travelpics sa...

Vilka söta bilder av dig som påskkkärring. Önskar dig en glad påsk!