lördag 24 juni 2023

Fem en fredag på en lördag

Vilket midsommarfirande det blev, med extra allt! En magisk dag och kväll i Enebyberg med kära släkten!

Midsommarbordet från en annan vinkel ...


Vi behövde inte gå hungriga...
Herrarna tar för sig...
Midsommar i all sin prakt!


De obligatoriska midsommartårtan...
..å kransar på huvudet...




Femkamp blev det, fast det inte syns på den här bilden...
...snacka om tur med vädret!
Dags för mera mat...

Grillen är i gång!
De bor så vackert i den gamla villan från 1912!

Elisamatildas fem en fredag igår, men jag svarar idag på frågorna som har temat : Mitt i sommaren.

1. Hur spenderar du midsommar i år?

Se dagens inlägg!

2. Vad gör du helst på midsommarafton?

Umgås med släkt och vänner, äter sill-lunch, sjunger snapsvisor, grillar och njuter av den ljusa sommarnatten! 

3. Har du någon gång plockat 7 sorters blommor och stoppat under kudden?

Kan ha hänt i min ungdom?

4. Vilken är din favoritsommarsång?

Finns ju många...men har just lyssnat på dessa två klassiker: 


Visa i midsommartid....


Sommarsång av Wilhelm Peterson-Berger


..så har vi "Sakta gå hem genom stan" med Monica Zetterlund...


Så måste jag lägga till Ted Gärdestads :" Sol vind och vatten"


5. Vad har varit bäst under första halvåret av 2023?

Att få hörseln tillbaka! Få njuta av barnbarnet och nära och kära,  och att ljuset återvänder....ljuvliga sommar!



 


14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

vilka fantastiska bilder! och vilket underbart hus. så roligt att du tyckte om sommarpsalmen. hoppas att du får en fortsatt fin misdsommarhelg!

Mrs Calloway sa...

och ljuset och hörseln måste ju vara halvårets bästa!

Guldkryckan sa...

Vacker dukning där, precis som sig bör på en midsommarafton.

Ja, vädret visade sig för ovanlighetens skull på sin bästa sida igår, jag är så van vid regn på midsommarafton att jag nästan blev chockad ju.

Tillönskar dig en fin afton nu. :)

znogge sa...

Så fint dukat bord och så mycket godsaker ni kunde njuta av! Kan tänka mig att det blev en fin afton.
Ser att de har god smak och har likadana ljusstakar som vi har ;-)

Kram och god midsommardag!

Anna i Portugal sa...

Vilken dignande buffé! Förstår ni inte gick hungriga. Krans på huvudet har jag aldrig haft då jag är allergisk, blommorna gör sig bäst på någon annans huvud (eller i rabatten allra helst..). Er krans är jättefin!

Jossu sa...

Ser ut som ett helt underbart firande. Så fantastisk buffe.

LillaSyster sa...

Här var det mycket som tilltalade mig ♡
Men bäst av allt är ju att du hör igen ♡♡

BP sa...

Vilket fantastiskt midsommarfirande i min grannkommun. Helt fantastiskt! Å släkten bor verkligen otroligt fint. Det "gamla" Enebyberg med alla sina villor på olika höjder gillar jag skarpt:-)
Bilderna på dig och din man är såååååå fina.
Du måste ha uppskattat firandet extra mycket, för den här gången kunde du ju faktiskt höra var som hände. En helt ny värld har öppnat sig för dig - igen:-)
De första två låtarna var en överraskning för mig, men inte trean och fyran.

Ditte sa...

Verkligen en fantastisk midsommarafton med extra allt. Härligt. Jättefina bilder och bilden på dig är verkligen strålande.
Roligt att läsa dina svar och lyssna till den musik du valt. Även mina favoriter.
Gläds så med dig att du fått hörseln tillbaka och att du har det bra .
Varm kram

femfemman sa...

Härliga midsommar! Perfekt väder detta år. God mat och förmånen att få umgås med dem man allra helst vill fira midsommar tillsammans med.
Mycket bra musikal! Variation med sommarkänsla. Kram!

Janerik Sundh sa...

Vilka sköna bilder. Syns att det var ett fantastisk midsommarkalas.
Jag gläds med dig när det gäller hörseln, vilken fantastisk sjukvård vi har!
Ha en skön fortsättning på helgen!

Hanneles bokparadis sa...

Vilket bord, vilka blommor, allt! God fortsättning!

Anni sa...

Vilket ljuvligt firande och vilken fantastiskt fin bild på dig <3
Läser tillbaka och blir så glad över att det blir ordning på din hörsel igen. Visst blir man trött av mycket ljud! Det märker även jag numera. Hörapparaten tar in mer än man ibland önskar.

Klimakteriehäxan sa...

Förstår att du haft en fantastisk helg! Så härligt!