torsdag 15 juni 2023

Livet tillbaka!

Jag var faktiskt riktigt nervös i morse när jag åkte till Huddinge sjukhus för att igen koppla in mitt ci-implantat efter operationen den sista maj...skulle det funka bättre?
 


...jag blev inkopplad igen , och blev varnad flera gånger innan att det inte kommer att låta som det gjorde innan operation, så att jag inte skulle ha för höga förväntningar. Vi höll på en timme med att koppla in alla 16 elektroderna på mitt ci-implantat, till hörselnerven med sina 5000 fibrer som tog emot mina elektrodimpulser, som nu ligger som de ska i öronsnäckan. Visst, det låter inte riktigt som det gjorde innan operationen, det fick jag ju veta, det är bara en "grundinställning" som gjorts nu. Nästa vecka så ska jag träffa min ordinarie ingenjör vid tre olika tillfällen för att finjustera ljudet. Men visst hör jag igen! 

Den första jag träffade när jag kom ut från mottagningen var denna underbara "clown" med sin gitarr, vilket jag också träffat på tidigare vid ett annat besök just här, jag berättade att jag just blivit hörande igen, så vi är så glada båda två, och självklart ville hon vara med på min selfie!

Jag fick ett litet bokmärke av henne....
Njöt av  blommande rhododendron på min väg tillbaka till pendeltåget, och på tåget tillbaka till Solna så kom tårarna, jag hör igen!!!!
På min väg hem så köpte jag lite champagne...tyckte att det var en bra dag att fira på!
Äta ute en dag som denna passade ju bra, vi gick till MoS takbar, det var vi inte ensamma om denna soliga varma kväll, så skulle vi äta där var det en lång väntetid...




..vi gick istället vidare till Restaurang Drama där det garanterat inte fanns några middagsgäster ( ingen ville vara inomhus denna fina varma kväll), och fick en exklusiv fjällröding till middag!  Ljudet kan bara bli bättre, men "so far" är jag så glad att få min hörsel tillbaka! Åh, vad jag önskar att de som uppfann ci-implantatet får ett Nobelpris!

Orsakullan undrar idag : 
  1. 15. Oboy vilket vackert väder! Då sken solen!
  2. Ett enkelt val, denna vackra sommardag då jag fick min hörsel tillbaka!



9 kommentarer:

BP sa...

Nu blir jag nästan rörd... Är så otroligt glad att du har fått din hörsel tillbaka, och därmed ditt liv! Många, många GRATTIS-kramar!

Det är ju helt otroligt vad "tekniken kan göra nu för tiden och att just DU kan bli hjälpt på det här sättet.

Så klart ni skulle fira ditt nya hörande liv! Inte visste jag att MoS hade en takbar. Att den och restaurangen var poppis ikväll förvånar mig inte. Smart av er att inte vänta i timmar utan välja Drama som alternativ. Maten såg gudomligt god ut - dregel, dregel:-)

Anonym sa...

Så härligt att höra att det gick bra och att du hör igen! Klart att det skulle firas både med bubbel och middag på lokal! Hoppas det ska fungera friktionsfritt i fortsättningen.
Kram oc god kväll!
Znogge

Janerik Sundh sa...

Härligt, jag gläds med dig!
Vi hörs imorgon!

Jossu sa...

Så fantastiskt! Verkligen en dag som är värd att firas med champagne.

Ditte sa...

Så roligt! Gläds verkligen med dig. Och klart att detta med att din hörsel återkommit är värt att fira. Verkligen-
Kan tänka mig att det var många besökare på takbaren på MOS men att vänta extra länge på mayen förstår jag att ni avstod.
Önskar dig en fin fredag.
Varm kram

Anna i Portugal sa...

Underbart att läsa! Förstår det är en stor lycka och lättnad. Så värt att fira och jag hoppas nästa veckas justeringar lyfter allt till en ny nivå.

Paula sa...

Det är så att också jag blir rörd av att läsa ditt inlägg och konstatera att det fungerade! Jag hade också varit supernervös, man vet ju aldrig! Din glädje förstår jag så väl, tänk alla de som inte kan få denna hjälp, har ju förstått att inte alla kan få hörsel på detta vis, det kräver väl iaf att man har varit hörande? Väl värt att fira, kram!
Förresten, idag flyttar det in en ny hyresgäst här i huset. Hon har bott på Trotzgatan fram till nu, men saknat balkong o ville därför byta lägenhet. Hoppas hon ska trivas lika bra som jag.
Kram

Äventyret framtiden sa...

Grattis på rätta stället, nu har jag som sagt kommit in bakvägen men så skönt, så skönt att du hör igen även om det tar sin tid att få allt i ordning. Nobelpriset ska den ha som har hittat på detta med implantatet. Kan du tipsa kommittén?

Härlig clown och fint bokmärke. Nu blir BP avis, åtminstone liite.

Kram

Monica sa...

Hej! Hittat hit från vet inte vem men läst om ditt CI. Och minns när de pratade om första operationen 1984 i Sverige, jag jobbade inom immunologiforskning då och vidden av detta förstod vi inte, tyckte bara att det var fascinerande att det gick.

Så många har sen blivit hjälpta med denna uppfinning och fått ett nytt liv. Många ville redan för 20 år sedan att den australiensiska uppfinnaren skulle få nobelpris, professor Graeme Clark, idag 88 år. Helt självklart för en sån upptäckt som dramatiskt hjälper barn som vuxna.

Han utvecklade cochlea-implantatet än mer för är en person som aldrig ger upp och barn som föddes döva fick hörsel. Helt otroligt men redan i begynnelsen när han funderade med sin kloka begåvade hjärna blev han hånad och förlöjligad av andra läkare.

Nobelpris i dublett tycker jag och det medan han lever. Inte är detta någon enorm kostnad heller som t ex transplantationer vilka det än är, de kostar otroligt. Och innebär mycket medicinering livet ut.

Hans bok om livet heter, "I want to fix ears".

Önskar dig lycka till nu med den andra operationen och att det ska fungera fint för dig