fredag 16 juni 2023

Fem en fredag

Ljuvligt att sätta på mitt CI i morse och kunna höra bättre, idag hörde jag äggklockan på spisen igen, den har jag inte hört på flera månader!

Fredag betyder Elisamatildas "Fem en fredag", som idag har temat : Sommarstart!

1. Vad åt du ofta på sommaren som liten?

Minns att jag åt jordgubbar så jag fick ont i magen hemma hos farmor och farfar , de hade ett stort jordgubbsland, mums! 

2. Hur är sommaren sämre än övriga årstider?

Säger som Elisamatilda: sommaren är alldeles för kort. Det är också den tuffaste tiden på mitt jobb, vi är för få i personalgruppen under semestertiden....

3. Vilka platser besökte du ofta på sommaren som ung?

Minns som sagt somrarna hemma hos farmor och farfar som bodde på Älvgården utanför Hedemora. 

4. Vad är något du vill göra i sommar?

Spendera tid med mitt barnbarn på landet...

5. Spenderar du hellre sommaren på landet eller i storstad?

Visst är det mest ljuvligt att vara på landet, helt klart, men sommar-Stockholm går inte av för hackor det heller!

Orsakullan undrar: 

  1. 16. Sommar och sol! Berätta om en riktigt solig sommar.
  2. Vem kan glömma sommaren 2018, värmen var faktiskt outhärdlig tyvärr. Vi hade ingen fläkt i lägenheten,  de var slutsålda överallt, minns att jag sov två nätter på balkongen ( och ingen inglasning hade vi då) tillsammans med vår katt Maja.  Nu har vi två bordsfläktar i alla fall, en har jag dragit igång nu, behövs denna varma dag!

 

14 kommentarer:

tantaugusta sa...

Jag håller med, Stockholm på sommaren är himla mysigt.

znogge sa...

Så skönt att du hör bättre och det måste vara en stor lättnad.
Jordgubbar hör sommaren till men hittills har jag faktiskt inte ätit några.
Sommartid trivs jag extra bra i lillhålan men många städer är väldigt fina och erbjuder mycket sommartid.

Önskar en fin start på helgen!

Kram

Geddfish ♥ sa...

Vad gott att du fått ditt öra tillbaka så att du kan höra bra!!!
Sommaren är alltför kort, så sant och landet är gott, och dessa jordgubbar med.
Ha det så ljuvligt. Kram

Hanneles bokparadis sa...

Härligt att höra bättre! Jag är så nöjd med min hörapparat på vänster öra, speciellt när jag är med barnbarnen. Vi bor på landet med hav, skog, åkrar... och en kvart med buss till Göteborg. Har aldrig varit på solsemester, åker gärna till storstäder.

BP sa...

Ettan och tvåan skriver jag under på:-) Och du som älskar utforska Stockholms restaurangliv skulle nog vantrivas med säg hela fyra veckor på landet.
2018 - ja, det var en riktig sommar, som vi inte var vana vid. Har heller ingen fläkt. Än så länge är det ingen fara med temperaturen inomhus. Som varmast hade jag idag 26 grader ute och 26 grader inne,

Äventyret framtiden sa...

Jag kommer in från fel håll nu, men så blir det idag. Så underbart att du har återfått livet igen, att du kan höra! Stort grattis!
Ja, jordgubbar hörde sommaren till, hör sommaren till.
Förstår mycket bra att du vill vara med Samuel i sommar. Hoppas den blir fin för er bådas del.

Kram

Anna i Portugal sa...

Fläktar är det bästa när det är varmt. Vi har ingen AC här i varma Portugal heller för då vänjer sig aldrig vid värmen. Vi har takfläktar i varje rum och det funkar utmärkt! Ha en skön lördag!

Paula sa...

Somrarna blir olidligt varma och torra, klimatpåverkan är övertydlig, hur ska det gå för våra nästa generationer, jag är djupt oroad..
Jordgubbar var sällanmat när jag var barn, däremot fanns vinbärsbuskar i överflöd, men de röda var ju så sura...
Jag avstår dessa heta dagar då ungarna sitter vid badstranden, pallar inte värmen trots att jag kan gå o doppa mig. Men om en vecka börjar dotterns semester o sen blir det barnbarnets också, så vi hinner nog umgås och njuta. Höra äggklockan låter toppen, ett bra bevis på att det fungerar!
Soliga kramar

Mrs Calloway sa...

så roligt att du hör igen! Stockholm är fint i alla väder kan lantis - jag tycka. och visst känns sommaren kort. barnbarnshäng på sommaren är jättefint. jordgubbar som en åt krälande i jordgubbslandet var de godaste

Guldkryckan sa...

Är ju ett litet helsike inom vården just under sommarmånaderna, verkar inte som om de någonsin kommer att få ordning på det. :(

Härligt att höra igen förstår jag, underbart ju.

Visst är det gott på landsbygden men det funkar ju i storstaden också.

En fläkt, eller som hos oss, fyra stycken är ett måste när det steker på lite för mycket.

Ha en fin afton nu.

Ditte sa...

Så glad jag blir att läsa att det verkar fungera med ditt CI implantat.
Kul att läsa dina svar och jag känner absolut igen mig i en del av dem.
Stockholm med omnejd är ju en fin sommarstad och just närheten till vatten, båtar, natur och storstadsliv uppskattar jag mycket.
Här hemma har vi ett par fläktar men i Spanien hade vi ac. Men också takfläktar. Bra att variera efter värmen. Ac:n (med värmen på) gav ju värme under den kyligare årstiden och det blev då aldrig fuktigt.
Kram!

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Åh aå härligt att du fått detta, måste kännas skönt att höra. Men sedan så det där med att sova på balkongen det gjorde jag förra sommaren. Får se om det blir så igen snart. Lite oroad nu när jag har Lizzla.

Lottens Bokblogg sa...

Sommarstockholm är verkligen fint. Svenska städer är fina på sommaren, men det kan ju också bli väldigt varmt numera.

Hannas krypin sa...

Jag håller med, sommaren går alldeles för fort. Vi får passa på och njuta.