fredag 30 juni 2023

Fem en fredag

Minnen på facebook visar att idag är det 9 år sedan min pappa dog, vila i frid kära pappa! 

Fredag idag betyder Elisamatildas "fem en fredag " som idag har temat : till ända.

1. Vad var sist på din senaste inköpslista?

Skickade sms till min man idag, som har jobbat, och fick handla på sin väg tillbaka till stugan idag, det sista jag skrev var : Turkisk yoghurt - vi ska göra tzatziki ikväll, vi har tänkt tända grillen och grilla kycklinglårfilé. 

2. Vad sa du senast att du aldrig kommer göra igen?

Som Elisamatilda skrev så kommer jag inte heller att åka berg och dalbana igen, efter den tragiska olyckan på Gröna Lund så är vi nog många som tänker så, fast jag hade nog innan olyckan inga planer på att åka berg och dalbana igen, jag har åkt den på Gröna Lund för länge sedan. En f.d kollega och hennes barn satt på jetline den dagen, och tåget innan, de var nästan vid avstigningen när det ramlade folk "från himlen" vilken fruktansvärd olycka!

3. Vilken tv-serie eller film såg du senast klart?

Vi är nog sist i Sverige jag och min man, men nu har vi sett färdigt den andra säsongen av Bron på Netflix, den första säsongen finns inte kvar tyvärr. 

4. Vad tog senast slut hos dig?

Jordgubbarna tog slut idag, som min man köpte i Rimbo i förrgår, tyvärr fick jag slänga hälften, suck!

5. Hur avslutar du ett samtal?

Sällan jag pratar i telefon, med min syster så avslutar jag med : Vi hörs!  Med min man blir det "Hej", eller förhoppningsvis : Puss! 

Mindre sol men lika varmt idag, inget regn än så länge. Fick äta min frukost själv idag då min man jobbar. 

En stund i hängmattan efter joggingtur och dusch...
AW för min man..och jag hänger på! Lite chips och öl innan grillning...
En av alla rosor som slagit ut...
Så vackert....

Orsakullan undrar: 

  1. 29. Visa för vindens ängar. Berätta om en visa.

  2. Den första som jag kommer att tänka på är : Jan Johanssons "Visa från Utanmyra", den är så bra!

  1. 30. Sommaren är kort, det mesta regnar bort. Berätta om en regnig sommar.
  2. Sommaren 2003 var regnig, min man och pojkarna hade det tufft i regnet här på landet, tur det fanns playstation spel och så hyrde de videofilmer! Jag minns inte att det regnade så mycket, för jag var på utbildning för att bli Friskis&Svettis ledare . Vi gav upp landet och min man fixade biljetter till New York, det glömmer jag aldrig!


 

13 kommentarer:

znogge sa...

Så härligt ni har det och bilderna är så fina!
Jag har inga planer på att åka berg- och dalbana fler gånger för den tiden är förbi. Däremot är jag krass och inser att det lär vara större risk att skadas när man kör bil. Nu är det en nödvändighet så svårt att jämföra men ändå...

Önskar en fin fredagskväll!

Kram

femfemman sa...

Vilken grej! NY ist tör landet.
Sol och blåst här just nu. Svalare. Regnat i natt.
Kycklinglårfile har vi nog aldrig grillat. Men så är det sällan grillen används här...
Visa från Utanmyra, den är tin. Tänker på Mats Paulssons "Visa vid vindens ängar". Också en fin Visa.
Njut av den sista solen för nu. Ser just nu på TV att regnet borde ha kommit till dej också. Kram

BP sa...

Sommaren 2003 kommer jag inte ihåg att den var regnig. Men hade jag hamnat i New York skulle jag definitivt minnas den sommaren:-)
Kycklinglårfilé är mycket godare och saftigare en vanlig kycklingfilé som alltid blir torr - hos mig alltså.
Hoppas att det inte regnar hos er, för det gör det här. Inte så värst mycket, men ändå.
Bron är en av de bästa krimserier jag sett. Trodde att svt skulle satsa på ytterligare en säsong, men uppenbarligen inte.
Har faktiskt aldrig åkt berg och dalbana. Har alltid varit en fegis när det gäller nöjesparker. Efter den hemska olyckan på Grönan vet jag varför...

Hanneles bokparadis sa...

sms:ade också till maken, rosen ser ut som Flammentanz, begravde min 90-åriga mor i april, ”krockade” med min 70-års dag

Ditte sa...

Roligt att läsa dina svar. Och inte minst att se de häeliga bilderna från ert fina hus i Roslagen.(Jo, jag vet att ni delar det) Absolut sommar.
Tänk, hela nio år sedan din pappa avled. Åren går fort men fint att vi har minnen kvar.
Vad gäller Grönan hade jag äldsta barnbarnet och dotter Liv där för ett par veckor sedan.Max var där med sin klass.
Nej, att åka liknande attraktioner har jag avtått i många år. Men förr åkte jag allt. Och gillade det.
Vad gäller serier tittar jag ytterst sällan. Ligger alltid efter så det är ingen idé.
Trist med jordgubbarna och inte minst att de var dåliga. Butiken ligger ju inte så nära när det gäller att köpa nya.
Önskar dig och M fortsatt fina dagar.
Kram

Klimakteriehäxan sa...

Ni ser ut att ha det jättemysigt! Du förtjänar en rejäl stund i hängmattan.
Ha det bra!

Violen sa...

Berg- och dalbana finns inte med på min önskelista heller. Åkte mycket på Liseberg i min ungdom och tyckte det var jättekul, men nu aldrig mer.
Härligt att hänga på landet, säkert lugnt och avstressande. Tråkigt att jordgubbarna var dåliga, något man dessvärre råkar ut för då och då. Inte kul.
Ha det bra och ha det gott i hängmattan!

Anna i Portugal sa...

Verkligen en fruktansvärd olycka! Var längesen jag åkte något liknande och inte är jag mer sugen nu så klart. Hängmattan låter som en toppenplats att vila på!

Janerik Sundh sa...

Hängmatta, det är härligt men det fungerar inte på balkongen så jag får avstå. Tzatziki är ju underbart till alla sorters kött. Förhoppningsvis blir det lite över också och då kan jag ta ett vitt bröd och tzatziki till kvällskaffet.
Precis som du, det är sällan jag pratar i telefon numera. Det är mer att jag messar eller blir det video-chatt.
Ha en skön helg!

Guldkryckan sa...

Är många år sedan jag var på en nöjespark, 2015-2016 tror jag men då var det yrkesmässigt.
Privat har jag inte varit där sen 2006.
Efter olyckan där på Gröna Lund så tror jag många kommer stå över just de attraktionerna.

Ha nu en fin helg. :)

Jossu sa...

Jag är glad att jag inte är så lockad av nöjesfält och dess attraktioner, för efter olyckan känns det verkligen opålitligt.
Nej då låter det betydligt trevligare med grillkväll och att slappa i hängmattan.

Mrs Calloway sa...

så härligt att äta ute. jag sitter alltid ute och äter frukost om det inte regnar småspik. vi har precis sett tre säsonger av Tunneln, som lär bygga på manuset till Bron. så nu tänkte jag se om Bron, men har just konstaterat att säsong 1 inte längre är tillgängligt. så fånigt.jordgubbarna tar alltid slut innan en hinner sansa sig. de där röda rosorna tror jag att jag också har. är det möjligen Flammentantz?

Carita Liljendahl sa...

Ja, fy en sådan hemsk olycka! Jag ser mycket på Sveriges tv men det där kom förstås också i finska nyheterna.
Jag avslutar också ibland samtal med puss och kram, med riktigt nära vänner :-)