måndag 31 juli 2023

Födelsedagsfirande i förskott

Första semesterdagen så vaknade jag till åska och spöregn, suck! Men visste ändå att det skulle bli en bra dag, för idag var det dags att fira yngsta sonen som fyller år i morgon. Vi hade bokat bord på Ulla Winbladhs värdshus för hela familjen, inklusive systerson. Paraplyerna var med, det behövdes. Vi tog smidigt bussen in till stan, sen spårvagnen ut till Djurgården.

 

Vi blev inte besvikna på varken maten eller servicen, så himla bra! Jag tog rökt lax till förrätt och en supergod risotto med kantareller och tryffel till varmrätt, ser ut som gröt, jag vet, men det smakade otroligt gott! Ljuvligt var det att träffa alla igen, inte minst barnbarnet Samuel som vi inte träffat på ett tag, han har haft semester med bl.a mormor och morfar på västkusten.
Lilla familjen åkte hemåt så småningom medans vi följde med födelsedagsbarnet och hans flickvän till Sturehof, där var det en galen ljudnivå och mycket folk ( på en måndag, men ja semestertider), som tur var hade de en lugnare innergård, och det blev ju perfekt med en drink innan hemgång. Det blev alltså en ljuvlig start på semestern! 

6 kommentarer:

BP sa...

Måste säga att jag har svårt att hålla isär dina fina söner. Men snygga flickvänner har de båda två.
Så kul att du/ni hade så kul trots skitvädret. Tajmingen av födelsedagsfirandet var helt rätt med andra ord:-)
Älskar risotto, MEN som du säger - aptitligt ser det inte ut. Inget risotto är en fröjd för ögat enligt mig. Gillar ju att äta med ögonen (också), men vad gäller risotto så blundar jag gärna;-)
Vad gäller man så har vi nästan samma smak du och jag.
Sturehof är nog fullsatt alla dagar i veckan skulle jag tro. Det är ju ett kändisställe. Såg du någon kändis där?

Znogge sa...

Vilken bra och trevlig inledning det blev på din semester! Klart att sonen skulle firas ordentligt. Nu är den rätta dagen här så jag säger grattis till oss båda!

Kram och god tisdag!

LillaSyster sa...

Bra start på ledigheten =)
Fortsätt att njut och lev livets goda dagar!

Anna i Portugal sa...

En kanonstart på semestern verkligen! Njut på!

Ditte sa...

Vilket trevligt firande! Och gott. Och restaurang Ulla Winblad brukar vara ett säkert kort och i min miljö. Roligt att allt blev så lyckat. Innergården på Sturehof invigdes i juni och är ju en oas. Och skönt med en ljudnivå som inte är så hög.
Sturehof är ju en av Stockholma mest populära krogar så att det är fullt en måndag förstår jag.
Sammanfattningsvis blev det ju en toppenstart på semestern.
Bilderna talar ju för sig.
Varm kram

Paula sa...

Vilken lyckad födelsedagsmiddag! Ja erkänner, har svårt för risotto, och det handlar om konsistensproblem. Det spelar mindre roll hur god den är, det är den lösa konsistensen min mun vänder sig emot. Kram