onsdag 25 oktober 2023

Besök i Sköndal


 Har inte träffat syster sen i somras, så idag var det dags. Klippmaskinen var med, så jag kunde hjälpa henne att klippa håret, sen blev det en tur till centrum där jag hjälpte till att handla lite mat till henne. För första gången tog jag bilen till Sköndal, det är ju inte alls bekanta trakter, så jag är väldigt stolt över att jag fixade att köra både dit och hem utan att köra fel! Ja, google maps hjälpte till lite också. Jag valde att köra Essingeleden istället för igenom stan via Klarastrandsleden, är ju lite mer bekant med den vägen trots allt.

Selmastories fotoutmaning vill idag ha : 25. Ett favoritcitat ur en bok.

Favoritcitat vet jag inte, men kommer att tänka på inledningen i Hemsöborna ( pinsamt nog har jag inte läst hela boken, minns lite från TV-serien som gjordes 1966, men har visats i repris flera gånger.) Boken finns härhemma, så jag kanske läser den en vacker dag!

"Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen".



10 kommentarer:

LillaSyster sa...

Bra jobbat med bilkörningen. Det är smidigt med Googlemaps. Ha en bra kväll!

BP sa...

Det är decennier sedan jag var i Sköndal, men vill minnas att jag också tog Essingeleden. Bra jobbat Susjos att inte köra fel. Google Maps och GPS - vad gjorde vi innan kan man ju fråga sig.

Som vanligt väldigt omtänksamt av dig att hjälpa din syster. Trivs hon i Sköndal?

Kan lugnt säga att jag inte läst en enda bok av Strindberg, inte sett en enda film heller. Så du är inte helt ensam där;-)

BP sa...

Me again: Glömde ju fråga om du fått din Triss-lott från Åke du också. LillaSyster, Åsa D. och jag fick ju var sin lott. Byblixtra svarade visst inte på hans mejl för att få fram adressen, och du...

Ditte sa...

Bra jobbat att du så smidigt tog dig till Sköndal- Och tror att det var enklast med Essingeleden.
Favoritcitatet eller ett citat jag också minns är detsamma som det du har med.
Minns Hemsöborna både som bok och tv-pjäs. Verkligen en minnesvärd teater.
Kram

znogge sa...

Skönt att det fungerade att ta bilen. Det är trots allt smidigt när man ska handla.
Hemsöbornas inledning är verkligen känd.

Önskar en god kväll nu!

Kram

Guldkryckan sa...

Bara att gratulera, inte så lätt alltid att hamna rätt när det gäller bilkörning, minns inte hur många ggr jag körde fel förr, hujeda mej.

Hemsöborna minns jag också lite men har aldrig sett hela filmen, kanske något för en regnig dag.

Ha det bäst nu. :)

Äventyret framtiden sa...

Hemsöborna har jag både läst och sett filmen av.
Ett bra citat fick du till och bilkörningen på det också. Bravo!
Kram

Anna i Portugal sa...

Det är lite läskigt att köra på okända vägar, i alla fall om det är mycket trafik och flera filer.. .) Bra det gick fint och att du fick träffat och hjälpt syrran.

Annika sa...

Ja, vad gjorde man innan Google Maps och Waze kom, haha.
Nej, men det varnar gjort av dig att köra dit. Jag brukar inte gilla sånt själv, att köra på ställen dit jag aldrig kört förr.
Men det går ju bra för det mesta. Bra att du kunde hjälpa syster.
Har inte heller läst Hemsöborna, men citatet är ju så känt.
Kramar!

Paula sa...

Det var ett fint citat! Jag har inte heller läst boken, men sett tv-serien inte vid premiären men när den repriserats. Skulle faktiskt gärna se en nyversion eller en repris, tror jag skulle gilla den.
Kram