söndag 8 oktober 2023

Skyltsöndag och fem en fredag


BP:s härliga skyltsöndag igen, och jag börjar med en skylt från nätet som jag tycker det ligger mycket i. Natten på jobbet blev stressig för mig, tror jag hann sitta i en kvart på hela natten, så det var med bultande huvud jag åkte hem i morse (skönt nog hade jag bilen) . Feber hos nysnittade mammor och barn med gulsot gjorde att jag hade fullt upp, men bad om hjälp från förlossningen som hade en rimlig arbetsnivå (i början av natten i alla fall).

Idag provar vi lite nytt vad gäller middagar, vi har beställt färdiga middagar från "Svarta Lådan"!

Lådan kanske var mera brun ;-)

Färdiga färska matlådor fri från gluten, laktos och fläskkött, fri från transfetter eller tillsatt socker, här kan du läsa varför man ska välja deras lådor , man väljer mellan vegetariskt, fisk eller nöt och kalvkött...och får lägga till sallad själv om man vill.

Det ska bli så spännande att prova dessa rätter, att slippa laga mat mellan nattpassen är guld värt!

Dagens fotoutmaning i boktober från Selmastories idag med en länk från instagram. 8. Favorit-läsplats

Det får bli en bild från mitt soffhörn, fast jag läser en del i sängen också...

Vi går raskt över till Elisamatildas "Fem en fredag" på en söndag ( det blir ett långt inlägg det här!) Temat är "planer".

1. När planerade du senast något av typ fest eller event?

Av större slag så var det nog min 60-års fest för några (!)år sedan, fast mitt under pandemin så blev vi inte så många, men  med lite cateringmat i goda vänners lag så blev jag så uppvaktad så.

2. Är du den som gärna organiserar aktiviteter?

Förr om åren var jag med i festgrupper på jobbet, men nej inte numera.

3. När har du nyligen upplevt plötsligt ändrade planer?

När jag hade handlat all mat inför sonens födelsedag som skulle firas här hemma, i september, och blir sjuk och måste ställa in allt.

4. När planerade du något som sen fick dig att känna ”aldrig igen”?

Att gå på bio och se en film (tre timmar lång) som handlar om atombomben, som två av mina kollegor pratade varmt om (till min mans förtjusning), när jag ändå anade att jag själv kanske inte skulle gilla den! (Oppenheimer).

5. Vad har du för planer i oktober?

Liten födelsedagsmiddag med familjen, barnvakt åt Samuel med övernattning (hos honom, för första gången) Lunchdate med bloggvän...









15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

alltid kul att testa nytt, helst är någon annan lagar 💕
Inställda kalas är trist men inte mycket att göra åt.
Bra planer för oktober.

BP sa...

Svarta lådan - vilket minst sagt olyckligt namn, men jag måste säga att matalternativen var helt okej. Ska bli intressant att höra vad du och din man tycker efter veckan. Håller tummarna att ni gillar maten. Jag kör ju "samma metod" klicka hem färdigrätter... Deras kasse påminner om Nespresso.

Ditt soffhörn är underbar! Älskar den svarta tapeten, den grå soffan och sen den färgsprakande dalahästen. Du borde bli inredningsarkitekt!

Ja Oppenheimer gick då inte hem hos dig - hahaha;-)

Tusen tack för din fina Skyltsöndag och länken:-)

LillaSyster sa...

Spännande låda, inväntar utvärdering och tänk att de levererar även hit när jag kollade deras sida. Men den där portionen räcker inte till min make.
Första skylten är ju så sann. Att vara nattvakt till Samuel kommer att gå så bra=)

znogge sa...

Spännande att testa "Svarta lådan". Ska bli intressant att höra vad ni tycker. Smidigt i alla fall att göra det lätt för sig mellan arbetspassen. Dock är jag lite osäker på om det hade räckt för Husse men man kan ju komplettera med sallad och bröd.

Den första skylten är klockren och återfinns på en bänk här i vår lillhåla.

Spännande med övernattning hos Samuel och det går säkert jättebra!

Önskar en fin söndagskväll nu!

Kram

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Här var det verkligen fint skyltat, hoppas matlådorna kommer smaka bra på dina pass på jobbet, för man orkar verkligen inte jobba utan mat. Allt som sparar tid är positivt!

Ha en fin Söndags kväll! :)

Anna i Portugal sa...

Hoppas det är bra mat i de svarta lådorna, det låter ju bra i alla fall! VIlken fantastisk fin dalahästtavla du har där i ditt soffhörn.

Klimakteriehäxan sa...

PS jag tänker ofta att jag ska testa nån sån där matkasse men det verkar aldrig hända ... idag gjorde jag en quiche lorraine, från grunden ...

Paula sa...

Fullt upp hos dig ser jag, att du orkar! Men med en optimistisk livssyn och glatt humör går det mesta vägen! Hoppas de färdiga rätterna smakar! Vi har ju inget sånt att välja på här i Dalarna, men det är okej, är man dagledig så är maten minsta bekymret. Kram från pörtet

Janerik Sundh sa...

Först, men sent Grattis på födelsedagen! Jag läste igår att det hade blivit ett fint firande.
Jag gillade verkligen Oppenheimer men jag är säker på att hustrun inte gjort det. Man måste nog ha ett intresse för WWII, det är nog inte många kvinnor so ha det.
Ha en skön vecka!

Åke sa...

Första skylten är ju bara så underbar :) Gäller att tänka på. Matmenyn var ju väldigt fint personlig skriven till dig. Perfekt också om man vill ta tillvara på fritiden mellan nattpassen.

Äventyret framtiden sa...

Klok skylt den där första!
Dalahästen och dynorna föll helt i min smak. Härlig kombo.
Ha en finfin måndag Susjos
hälsar Karin som är lite senkommen nu för tiden.
Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken härlig tavla med dalahästen! Däremot skulle jag aldrig få min gubbe att äta mat ur "svarta lådan". Det fanns ju ingen kokt potatis med utan bara en massa moderniteter...
KRAM-Susie

Ditte sa...

Fint skyltat! Och den första är extra tänkvärd. Å andra sidan kan ju vila bestå av olika moment i sig.
Vet ju att ditt jobb inte direkt erbjuder vila...Och fint att det fanns lite hjälp att tillgå från förlossningen.
Ja, att ha färdig mat är ju bra med dina nattpass. Kul att sedan få höra vad du tycker. Alltid bra att testa,
Undrar bara varför man väljer bort fläskkött som är mer miljövänligt att äta än just nöt. (Undrar bara hur det är med ev tillsatser om lådorna ska hålla sig i en vecka.)
Din favoritläsplats ser riktigt inbjudande ut, just som en önskar. Och dalahästen här är absolut det där "extra"-
Kul att läsa dina svar. Funderade lite för egen del.
Ha det gott.
Kram

Kina sa...

Svarta lådan har jag bara hört talas om i flygmaskiner. Oavsett var, så visste jag inte att man kunde få färdiglagad mat hemskickad. Jag trodde det bara var ingredienser och recept som kom. Men det måste vara skönt att slippa laga maten själv i veckorna.
Vad mysigt med övernattning hos lilla Samuel.
Ha det gott!

Paula sa...

Himla bra och till dig speciellt passande text på översta bilden! Men när du jobbar är det ju inte möjligt att efterleva de orden.Maten från Svarta lådan lät jättespännande, och inte minst, väldigt nyttig, passar inte mig alls, haha
Gillar inte quinoa, svart ris eller linser. Däremot lät proteinerna jättegoda. Jag skulle äta dem och sen koka potatis till, haha
Måndagskram