tisdag 17 oktober 2023

Roligheter på en tisdag

 

Passade på när vädret fortfarande var okey , att gå ut på en promenad idag, såg ännu ett träd som fallit.

Nu är det verkligen höst ute, och ganska vackert.
Idag blev jag bjuden på födelsedagsmiddag av min man på Bistro Bestick i stan. Min man tog Löjrom 
krispig potatis, fänkålsgrädde, vinägerlök, gräslöksolja till förrätt, dock tyckte han det var lite för lite löjrom på den.
Min förrätt var gudomlig! Bistrons kantarelltoast – 
prosciutto, parmesan, inlagda lökar, granskotts-vinegrette
Maken blev nöjd med sin varmrätt : Mörad flankstek – 
jordärtskocka, champagnevinägersmör, purjolök, tomat, dragon
Liksom jag blev av min : Hjortrostbiff – 
säsongens svamp, spetskål, picklad lök, Västerbottensost, bovete, en dyr men väldigt god middag! 
En suddig bild från Drottninggatan som visar att Hallowen är på gång...
Vi gick vidare till Filmstaden Sergel och för tredje gången på kort tid gick vi på bio ( kors i taket, vi brukar knappt gå en gång per år på bio! ) denna gång blev vi båda skapligt nöjda med den svenska filmen : Avgrunden, vi ger den båda 3 av 5 stjärnor, en actionfilm inspelad i Kiruna!
"Avgrunden" är berättelsen om en familj som ställs inför det otänkbara när katastrofen alla fruktade plötsligt är ett faktum. I händelsernas centrum står Frigga som vid sidan om det riskfyllda arbetet som säkerhetschef i Kiirunavaara-gruvan försöker balansera familjen, den nya kärleken Dabir och ett ex som inte vill släppa taget. Men när marken plötsligt börjar skaka under deras fötter spelar livspusslet ingen roll och kampen för att inte dras ner i avgrunden börjar.
Selmastories fotoutmaning denna dag : 17. Bokkonst

Såg denna coola lampa inne hos Klimakteriehäxan, tyvärr har jag ingen plats för den här hemma ,så det blir inget köp, men visst är den fin?



8 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Vad härligt med en utekväll, och med smarrig mat dessutom. Reagerade över att upplägget såg nästan exakt likadant ut på alla rätter. Men smaken är ju viktigast!

femfemman sa...

Imponerad och fascinerad av er som verkligen njuter av vad livet har att bjuda på. Det är jag alldeles för snål för. Trots att jag vet att det jag sparar inte kommer att följa med i graven... Kram

LillaSyster sa...

Läcker lampa och maten ser fantastisk ut, men jag kan hålla med Anna om upplägget.
Många träd som tog stryk i senaste blåsvädret. Ha en bra eftermiddag!

Annika sa...

NU har du minsann finhöst med stort F!!
Bästa tiden, synd att det blir fulhöst så fort sen.
Maten!! MUMS vad GOD den ser ut alltså. Ja, lite snålt där med löjrom, håller med.
OK, filmen var sådär alltså ... Kommer säkert inte att se den iaf.

Kramar!

Ditte sa...

En fin dag och en trevlig och god kväll. Ett bra sätt att fira på- Och snygga uppläggningar. Betyder ju mycket det också tillsammans med god mat.
Och att gå ut är ju verkligen att sätta lite guldkant på tillvaron. Tycker ni är bra på det. Vi gör det också och jag säjer som Cornelis! "Du kan ingenting ta med dig när du går". Ett uttryck mina föräldrar också använde sig av. Livet pågår ju här och nu.
Lampan är riktigt läcker och här tror jag nog den skulle kunna få plats.
Varm kram

BP sa...

Alltså maten... Där kunde ögonen verkligen frossa, speciellt rätterna du valde var ju konstverk. Dreglar över hjortrostbiffen:-)
Ka, det måste väl vara rekord - tre biobesök inom loppet av bara några veckor. Kul att höra att ingen av er varken lämnade lokalen eller somnade - hahaha:-)
Å spöket på Drottninggatan håller än:-)

Paula sa...

Underbar lampa! Jag har knappt några bord här hemma, så tyvärr...
Det var en födelsedagsmiddag som hette duga! Minns när jag samlade granskott och gjorde granskottsolja, så gott. Kantarelltoasten såg så vacker ut så jag vet inte om jag hade velat äta upp den.
Kram

Anonym sa...

Men vad läckert och snygga uppläggningar som gör en glad bara det. Helt rätt att unna sig och fira. Granskottsolja och sirap har jag gjort, blir väldigt gott men vi har inte alltid varit i rätt tid på stuglandet där våra granar står. / Monica