torsdag 5 oktober 2023

Riche

I julklapp fick vi ett presentkort till ett par restauranger i stan....
Ikväll gjorde vi slag i saken och åkte in till stan, det passade bra då vi just har haft bröllopsdag och jag har haft födelsedag. Vi tog oss in till Kungsträdgården och promenerade vidare....

...till  Birger Jarlsgatan....
... och Restaurang Riche där vi bokat bord.

Vi började med champagne...
...och en toast Skagen till förrätt...
Jag åt den godaste risotto med parmesan och blandsvamp!
Min man blev väldigt nöjd med sin hälleflundra med spetskål och potatispuré till.
Ljudmiljön på Riche var väl sådär, men kul att ha varit där, maten var verkligen godkänd. Vi gick vidare och hamnade här, där jag mötte en fd bloggvän, jättekul!
Ett glas champagne till....
Sen gick vi vidare till Belgobaren innan vi tog en taxi hem. Vilken helkväll vi fick!

Boktobers fotoutmanings fråga idag : 5. En bok jag älskade som barn :
Foto taget från nätet, men åh vad jag minns dessa sagor i bokserien "Min skattkammare", inte minst "Kattresan" av Ivar Arosenius.







 

7 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Vad härligt med en utekväll och fira både födelsedag och kärleken! Båda era rätter såg jättegoda ut tycker jag.

BP sa...

Det är inte alls dumt att utnyttja presentkort ungefär ett år efter man har fått det - hahaha:-)
Både din och din mans mat är helt i min smak. Så kul att anrika Riche håller upp kvaliteten år efter år efter år.
Pas d'Art måste vara ett nytt (eller nyare) ställe. Det minns jag inte. Men åt andra sidan har jag inte varit i stan sedan förre pandemin - oooops!
Vilken underbar kväll:-)

Znogge sa...

Vilken härlig helkväll och så god maten såg ut. En vällagad risotto är bland det godaste som finns men även fisken såg väldigt tilltalande ut. En väldigt trevlig julklapp måste jag säga.

Önskar en fin fredag nu!

Kram

Guldkryckan sa...

Härligt firande här, precis som det ska vara, grattis än en gång.
Maten såg helt superb ut, jag gillar risotto men frugan har en annan åsikt tyvärr. ;)

Ha det bäst nu.

Ditte sa...

Vilken härlig present! Och just att få upplevelser är ju extra roligt. Just Svenska Brasserier, som ju äger bl.a. Riche, Sturecompagniet, Tetaregrillen. Bar Brillo,Ulriksdal med många fler restauranger och som nu den 19 oktober tar över Gondolen har mycket med Promenadklubben att göra.
Säg till nästa gång att ni önskar ett "tyst" bord så kanske det kan ordnas. Jag har gjort det och det har fungerat fint.
Roligt med ett par stopp till denna helkväll.
Och maten på Riche verkade ju väldans fin.

Just "Min Skattkammare" var böcker som jag också älskade som barn-
Önskar en fin helg.
Kram

Ditte sa...

Skrev fel . Det ska vara Stuerhof som Svenska Brasserier äger.
Härliga bilder från er kväll på stan.
Kram

Paula sa...

Den bokserien missade jag tyvärr, vet inte om den inte kom ut i Finland.Riche besökte jag senast på 90-talet och det andra stället var nytt för mig, som allt annat i Stockholm, herregud, vi flyttade därifrån 1995! Men så många barer jag besökte innan flytten, speciellt i Gamla Stan..blev lite nostalgisk