tisdag 3 oktober 2023

Födelsedag!

Så var det dags att fylla år igen, 63 härliga år är man nu. Dagen idag har jag sovit, men i detta regniga väder så gör det ju ingenting. Ska även jobba i natt. Fira får jag göra senare i veckan, eller som jag minns vår kära Ama gjorde, firade hela månaden!  Min man kom hem med en härlig blombukett dagen till ära. 

Dagens fotoutmaning i "boktober"

3. Min favoritförfattare...

...går tillbaka till min barndom och hittar den författare som jag läste mest böcker av och älskade dem! Merri Vik var hennes pseudonym, hette egentligen Ester Ringnér-Lundgren. Böckerna hon är väldigt känd för är Lotta-böckerna, hon skrev visst 47 stycken, tyvärr har jag inte läst alla!



1958 kommer den första boken om Lotta, eller som hon egentligen heter, Marie-Sofie Charlotta Månsson ut, under pseudonymen Merri Vik. Det är denna roliga, glada, lite lätt slarviga flicka som ger Ester en plats i flickors hjärtan och bokhyllor. Lotta-böckerna blir en formidabel succé och säljer i över två miljoner exemplar och många titlar trycks i tio upplagor. När serien börjar är karaktären en 13-årig skolflicka, men Ester låter henne växa, utvecklas och åldras, och i den sista boken från 1989, är Lotta en mogen ung dam med universitetsexamen, gift med sin ungdomskärlek Paul och gravid med deras första barn. I en mycket uppskattad uppföljare, Liselott, Lottas dotter, är det den femtonåriga dottern som står i centrum, och som väntat faller inte äpplet långt från trädet ..



 

10 kommentarer:

BP sa...

Stort, stort GRATTIS på födelsedagen! Nu är det bara två år kvar till pensioneringen;-) En helt underbar bukett dagen till ära:-) Sedan hade jag ju önskat dig betydligt bättre väder, men då du ju jobbade natt och behövde sova så spelade det ju absolut ingen roll, precis som du kallt konstaterade.

Det är ofta att man minns underbara Ama, eller hur. Hon är verkligen saknad.

LillaSyster sa...

Grattis! Du gör helt rätt i att göra som Ama. Ååå vad jag saknar hennes blogg och härliga svar på kommentarerna. Riktigt sovaväder idag, hu så mycket regn det kommit.

Geddfish ♥ sa...

Regnigt här också!
GRATTIS på din dag 🎉
Fira länge!
Kram!

znogge sa...

Ett stort grattis till dig på din dag! Vilken vacker bukett du fick av maken din. Att det inte var läge för firande i dag förstår jag mer än väl men det går lika bra vid ett senare tillfälle.

Jag håller helt med dig om Lotta-böckerna. Jag har alla och har läst dem flera gånger. Är faktiskt med i sällskapet dessutom :D

Önskar dig en bra och lugn arbetsnatt nu!

Kram

Paula sa...

Jag tror faktiskt att jag missade Lotta-böckerna! Wahlströms ungdomsböcker vet jag att jag läste, Kitty var min favorit! Hoppas du blir lite firad på jobbet ikväll! Kram på födelsedan

Ditte sa...

Stort grattis på födelsedagen. Och vilken fin blombukett du fick av maken. Att fira kan ni ju göra när du är jobbfri. Gillar också Amas tanke om att fira en hel månad. Och oktober var ju också hennes månad.
Kul med Boktober. Minns också dessa böcker. Hade många och gillade dem verkligen. Minns också att jag lånade en del på bibblan.

Önskar dig nu en lugn jobbnatt.
Varm kram

Anna i Portugal sa...

Hipp hipp hurra! Hoppas dagen blev precis så som du önskade. Gillad eockså Lotta-böckerna.

Äventyret framtiden sa...

Grattis grattis grattis...plus sextio grattis till!
Lottaböckerna gillade jag också.
Ha en bra jobbnatt!
Kram

Anki sa...

Ett försenat GRATTIS från mig!
Så fina blommor!
Lottaböckerna minns jag och läste några också, men det jag minns mest är att jag var med i Wahlströms Ponnyklubb och läste allt som fanns med hästar :)
Kram

Annika sa...

Grattis fina DU!!
Hopas att du har en riktigt fin och bra födelsedag!! Hurra för dig!

ÅÅÅ jag ÄLSKADE och slukade Lotta-böckerna när jg växte upp. ÄLSKADE dem! Idag skulle jag vilja läsa om varenda en, jag skulle vilja äga alla. OCH det skulle vara ett sant nöje att få läsa om dem. Tror faktiskt jag skulle gilla dem lika mkt än idag.
Är med i Ester-Rigner-Lundgren gruppen på FB. Lite kul ibland, de har ju träffar då och då. Lottaböckerna kräver tamejtusan ett eget inlägg.
:D


Grattiskramar!!!